W minionym roku Stefanel świętował 50. rocznicę istnienia marki – pięć dekad na czele włoskich projektantów dzianin. Marka kojarzona z technologicznymi innowacjami, miłością do sztuki i oddaniem z jakim tworzy włoską modę chce podkreślić ten przełomowy moment w historii swojego istnienia nowatorską kolekcją Stefanel 50., która jest już dostępna w salonach.
Stefanel z dumą prezentuje Stefanel 50. - kolekcję, która oddaje wszystko,  co najlepsze w dziedzictwie firmy, a jednocześnie zawiera wizję przyszłości marki. Do tego wyjątkowego projektu zaproszony został Cooperative Designs - duet brytyjskich projektantek uosabiający nowy potencjał w dziedzinie dziewiarstwa. Annalisa i Dorothea stworzyły kolekcję, która jednocześnie oddaje ducha Stefanel, a także nadaje jej nowego wymiaru. To był niesamowity projekt. Dano nam wolną rękę w korzystaniu z dokonań marki Stefanel, a kiedy zobaczyłyśmy efekty naszej pracy zrealizowane przez ich niebywale utalentowanych rzemieślników, poczułyśmy dodatkową wyjątkowość tego doświadczenia. – mówią projektantki z Cooperative Designs. 

Wywiad z ‘Cooperative Designs’
Jak rozpoczęła się Wasza współpraca ze Stefanel? Co sprawiło, że zdecydowałyście się wziąć udział w tym projekcie?
Tak naprawdę marka Stefanel od zawsze urzekała nas swoimi projektami. Pokochałyśmy wzory, kolory, materiały i ich faktury. Tak wiele rzeczy przypominało nam to, na czym się wychowywałyśmy. Zachwyciły nas także archiwa marki! Byłyśmy bardzo podekscytowane możliwością użycia tych materiałów, jako inspiracji do tworzenia czegoś nowego. Poza tym zauważyłyśmy też, że mamy bardzo podobny styl: inspirują nas oversize’owe, proste kształty w połączeniu z tradycyjnymi technikami. Cały projekt okazał się pasjonujący.

Czego oczekiwał od Was Stefanel?
Poproszono nas o zaprojektowanie kolekcji, która oddawałaby 50-letniego ducha marki. Ludzie ze Stefanel byli otwarci i wyrozumiali, jeżeli chodzi o daną nam wolność tworzenia. 

Czym się inspirowałyście tworząc kolekcję Stefanel 50?
Naszą pracę nad kolekcją zaczęłyśmy od zapoznania się z archiwum Stefanel zawierającym niesamowite zdjęcia wszystkiego, co marka stworzyła oraz filmy obrazujące jej działalność 
w latach 80. i 90. Archiwa marki okazały się inspirujące, zaczynając od stylu prezentacji kolekcji, poprzez kolory, tkaniny i warstwowe kompozycje. Postanowiłyśmy skupić się głównie na wzorach i formach, które uznałyśmy za najbardziej właściwe i bliskie marce. Później zaczęłyśmy bawić się skalą, eksperymentować z proporcjami i kolorami, aby jak najbardziej uwspółcześnić tkaniny.

Co było Waszym priorytetem podczas projektowania urodzinowej kolekcji Stefanel?
Bardzo nam zależało na uchwyceniu klimatu marki z całego okresu jej działalności. Jednocześnie chciałyśmy, aby kolekcja nawiązywała do dzisiejszych projektów Stefanel oraz była odzwierciedleniem współczesnego świata mody! Najpierw zdecydowałyśmy, co podoba się nam najbardziej wśród wzorów, grafik i sylwetek. Skupiłyśmy się na unowocześnieniu pewnych rzeczy, ale z drugiej strony nie chciałyśmy zbytnio odbiegać od tradycji Stefanel. Pobawiłyśmy się grafikami i sylwetkami – zniekształciłyśmy je, na nowo opracowałyśmy proporcje i ujednoliciłyśmy paletę kolorów dodając kilka mocnych akcentów. 

O jakiej kobiecie myślałyście podczas tworzenia Stefanel 50?
Kobieta Stefanel 50 jest ponadczasowa, ma wyjątkowe uznanie dla mody, ceni sobie mądre, oryginalne, niekonwencjonalne projekty. 

Co według Was czyni włoską modę tak wyjątkową? Czy dla Was jako projektantek z awangardowego Londynu było problemem odnalezienie się w specyficznym włoskim stylu?
Dla nas, jako projektantek dzianiny, jedną z bardzo ważnych rzeczy jest sympatia 
i szacunek Włochów do dzianin i miękkich jerseyów. Włoskie firmy produkują jedne 
z najlepszych na świecie włókien i dzianinowych tkanin. Praca z prawdziwą rodzinną marką, gdzie pracownicy kochają i szanują swoją profesję, była dla nas prawdziwą przyjemnością. 

Jak postrzegacie rolę dziewiarstwa w obecnych trendach modowych?
W ostatnich kilku dekadach wiele się zmieniło w tym temacie. Dziewiarstwo w Wielkiej Brytanii zazwyczaj kojarzyło się głównie z babciami i przeróbkami. Dzisiaj dzianina stała się 
bardzo modną tkaniną. Nowi projektanci pokazują, że z dzianiny można tworzyć ciekawe, innowacyjne i seksowne ubrania. Jest to naprawdę idealny moment dla twórców dziewiarstwa. 

Czego nauczyłyście się pracując z zespołem Stefanel?
Przede wszystkim nastawienie zespołu Stefanel było bardzo pobudzające. Mimo, 
że pracowaliśmy pod presją czasu, to każdy z nas dokładał starań, by wszystko się udało jak najlepiej. Początkowo wiele projektów wydawało się niemożliwych do zrealizowania, 
a jednak ze wszystkim sobie świetnie poradziliśmy. Żaden problem nie był nie do pokonania.

Czy doświadczenie w Stefanel zmieniło Wasz sposób postrzegania mody?
Ich archiwa pokazały nam, że firma dziewiarska może zbierać doświadczenie, pracować nad swoim przekazem i budować markę rozpoznawalną na całym świecie. Współpraca z tak doświadczoną i inspirującą firmą była czystą przyjemnością. 

Kto i dlaczego jest Waszą ikoną mody? Co Was inspiruje?
Nasze inspiracje zmieniają się cały czas. Przede wszystkim kochamy silne, niezależne 
i nietuzinkowe kobiety, takie jak Helena Bonham Carter, Tilda Swinton, Bjork czy Vivienne Westwood. Osoby z indywidualnym podejściem do swojego stylu i mody wiedzą, 
że kobieta nie musi wkładać super seksownej i ponętnej sukni, żeby wyglądać olśniewająco 
i seksownie.

Annalisa Dunn i Dorothee Hagemann spotkały się na seminarium magisterskim 
w St. Martins w Londynie w 2007 roku, gdzie obie wybrały specjalizację dziewiarską. Tuż przed końcem studiów połączyły swoje siły do stworzenia „COOPERATIVE DESIGNS”. Już pierwsza wspólnie zaprojektowana kolekcja uzyskała pozytywne recenzje w prasie, 
co przełożyło się na imponującą liczbę zamówień, jakie nadeszły od międzynarodowych kupców. Dzięki stypendium New Generation, ufundowanym przez British Fashion Council, projektantki miały możliwość zaprezentowania swojej kolekcji po raz pierwszy podczas Londyńskiego Tygodnia Mody. Ich innowacyjne umiejętności w dziedzinie dziewiarstwa, 
są śledzone przez firmy takie jak Hussein Chalayan i Henri Bendel. W ubiegłym roku projektantki zostały zaproszone na wystawę Eureka Night w Londyńskim Muzeum Projektowania i w maju 2009 roku zostały okrzyknięte Nowymi Talentami w Dziewiarstwie przez włoski Vouge.

Historia marki STEFANEL 
1959 Carlo Stefanel otwiera dziewiarnię Maglificio Piave
1970 Giuseppe Stefanel, syn założyciela, przejmuje zarządzanie firmą
1980 Otwarcie pierwszego firmowego salonu w Sienie 
1982 Otwarcie pierwszego firmowego salonu poza granicami Włoch - w Paryżu 
1983 Nazwisko Stefanel oficjalnie staje się nazwą firmy 
1985 Firma czterokrotnie zwiększa produkcję i liczbę sklepów 
1987 Marka Stefanel debiutuje na giełdzie
Koniec lat 80. Dzięki serii przejęć i międzynarodowych umów Stefanel staje się wielką grupą przemysłową. Następuje zróżnicowanie produkcji na dziewiarstwo, ubrania sportowe, dżins i pret-à-porter
1990 Zakup Interfashion
2002 Zakup 50% udziałów The Nuance Group, światowego potentata sprzedaży na lotniskach  
2007 Interfashion S.p.A. rozpoczyna produkcję linii HIGH - codziennej, elegancka linii odzieżowej. Podpisanie umowy z projektantem Antonio Marrasem na produkcję 
i dystrybucję marki I’M Isola Marras