Z raportu przygotowanego przez markę belVita, wynika, że lekkie i pożywne śniadanie to mit. Polacy jedzą bardzo tradycyjnie, zazwyczaj kanapki popijane herbatą. 15% Polaków nie je śniadania w ogóle, ale odsetek ten rośnie wśród młodszych grup – już co 5-ty uczeń i student nie je śniadania.

Z okazji Europejskiego Dnia Śniadania marka belVita przygotowała raport pokazujący,
jak wygląda pierwszy posiłek Polaków i jakie ma to znaczenie dla naszego zdrowia. Opracowanie zostało przygotowane na bazie najświeższych badań IPSOS wykonanych na zlecenie Kraft Foods Polska na reprezentatywnej grupie Polaków z kwietnia br. Wyniki pokazują, że Polacy jedzą tradycyjnie, najczęściej sięgają po herbatę oraz kanapki z wędliną lub serem.1 Jeśli nie zdążymy zjeść w domu, spożywamy posiłek w pracy – robi tak już 12% pracujących rodaków. Badanie pokazuje jednak, że sama świadomość, iż śniadanie jest ważne, nie wystarcza - aż 15% Polaków nie je go w ogóle. Co gorsza, odsetek ten rośnie wśród uczniów i studentów, już co 5-ty nie jada pierwszego posiłku. To pokazuje, że odsetek Polaków nie jedzących śniadanie w przyszłości może niebezpiecznie rosnąć. Coraz szybsze tempo życia, zabieganie nie sprzyja zdrowym nawykom żywieniowym. Dlaczego to takie ważne?

Śniadanie – dostarcza energii i poprawia nastrój

Po wielu godzinach snu potrzebujemy silnego bodźca, który rozbudzi nas i przygotuje na codzienne wyzwania. Ilość energii i składników odżywczych dostarczonych podczas porannego posiłku decyduje o naszej wydolności psychofizycznej w pierwszej̨ części dnia.
A czas pomiędzy śniadaniem, a obiadem to z reguły okres najintensywniejszego wysiłku umysłowego. Śniadanie dostarcza organizmowi wartości odżywczych i glukozy, czyli łatwo przyswajalnej energii niezbędnej do intensywnej pracy. Poranny posiłek wzmaga koncentrację, poprawia kreatywność i zdolności werbalne. Co więcej, spożywanie śniadania poprawia pamięć krótkoterminową i epizodyczną oraz identyfikację bodźców wzrokowych. Z raportu marki belVita wynika również, że jedzenie śniadań ma ogromne znaczenie dla zdrowia człowieka także w perspektywie długoterminowej. Śniadanie jest wręcz niezbędne w diecie osób z podwyższonym poziomem cholesterolu. Eksperci mają wiele dowodów na to, że u osób jedzących regularnie pierwszy posiłek, wskaźnik masy ciała (BMI) utrzymuje się na stabilnym poziomie. Mniejsze jest też u nich ryzyko nadwagi
w porównaniu z osobami niejedzącymi śniadań lub jedzącymi je nieregularnie. Rezygnując
z porannego posiłku sprawiamy, że nasz organizm domaga się większej porcji energii przez cały dzień.

Śniadanie powinno być zbilansowane

Zbilansowane śniadanie to podstawa, trudno jednak uznać za takie bułkę złapaną w biegu czy kawę na czczo. Wbrew pozorom definicja zbilansowanego śniadania jest bardzo prosta. „Przede wszystkim powinno być urozmaicone, a więc zawierać produkty ze wszystkich grup żywności zawartych w piramidzie zdrowego żywienia, w ilościach dostosowanych do indywidualnych potrzeb konsumentów.“ - komentuje dr inż. Danuta Gajewska, dietetyk
i wykładowca Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Jedno z podstawowychzaleceń sugeruje, aby dzień zacząć od dość obfitego śniadania, a zakończyć skromną kolacją. Rano organizm potrzebuje energii i składników odżywczychdo działania i na śniadanie możemy przeznaczyć nawet 30% całkowitejkalorycznej diety.

Jak zjeść zbilansowane śniadanie w natłoku codziennych obowiązków, kiedy doskwiera nam brak czasu i piętrzące się sprawy do załatwienia? Eksperci wskazują m.in. na gotowe produkty zbożowe lub ciastka wielozbożowe. Są one źródłem cennych węglowodanów złożonych i błonnika. Wystarczy je połączyć z produktami mlecznymi, owocami i np. ciepłym napojem, by stworzyć zbilansowane śniadanie.

Czas na zmianę

Co zrobić, by zacząć jeść śniadanie? – radzi Urszula Mijakoska, pierwszy w Polsce diet coach.
Nasza droga do sukcesu to: określenie celu, napisanie planu działania, działanie, obserwacja siebie, ocenianie postępów lub ich braku. Jeżeli obserwujemy, że nasz plan działa, są widoczne postępy, to róbmy nadal to, co działa. Jeżeli obserwujemy, że coś nam nie wychodzi – zmieńmy to. Wymyślmy inny sposób, opracujmy inny plan, ale się nie poddawajmy. Naturalne są bowiem przeszkody pojawiające się na drodze do celu. To, że coś się nie powiedzie, nie ma wpływu na rezultat. Liczy się droga. Nasza droga, na której to my decydujemy, wybieramy i postanawiamy. Przypomnijmy sobie, jak stawialiśmy swoje pierwsze w życiu kroki. Jeśli nie pamiętamy, spytajmy rodziców. W znakomitej większości było to tak: bardzo chcieliśmy zobaczyć więcej. W pozycji siedzącej świat przestał być ciekawy. Zaczęliśmy więc powoli stawać na własnych nogach. Najpierw ostrożnie, a potem coraz szybciej stawialiśmy swoje pierwsze kroki. Zdarzyło się, że upadaliśmy, nabijaliśmy sobie niejednego guza czy siniaka, ale w końcu nauczyliśmy się chodzić. Warto zauważyć, że najbliżsi, którzy pomagali nam w tym przedsięwzięciu, zachęcali nas i wspierali. Nikt z nich nie powiedział: a po co ci to? Po co się tak męczysz? Wprost przeciwnie, wszyscy nas zachęcali. Poszukajmy dziś również takich znajomych i przyjaciół, którzy będą dla nas wparciem.

Na co warto zwrócić uwagę w procesie zmiany nawyków dotyczących jedzenia śniadań:
Nie śpieszmy się, zmiana nawyków to nie sprint. Odrzućmy magię słowa „szybko”. Zamieńmy je na „krok po kroku”.

Zacznijmy już dziś.

Pierwszy krok to wyznaczenie swojego celu. Zastanówmy się, po czym poznamy, że go osiągnęliśmy? Co zmieni się wtedy w naszym życiu na lepsze?

Zacznijmy jeść świadomie, uważnie.

Poranny posiłek jest ważny dla każdego, kto chce utrzymać wagę ciała, jak również pozbyć się zbędnych kilogramów.
Uświadomijmy sobie, co dzieje się z naszym organizmem, jeśli zapewnimy mu odżywcze, energetyczne śniadanie, a co, jeśli jest inaczej.

Dlatego fachowa wiedza, zrozumienie potrzeb żywieniowych i wsłuchiwanie się w potrzeby swojego ciała to nieodzowne części składowe zmiany nawyków.

Zmiana zaczyna się od głowy. To nasze myśli dotyczące tego, co, kiedy, jak, gdzie i po co jemy, stwarzają naszą rzeczywistość. Wszystko, co robimy, zależy od nas. My podejmujemy decyzje, dokonujemy wyborów i postanawiamy. Jesteśmy odpowiedzialne. Pomyślmy, jak w swoim życiu osiągamy sukcesy?

Jakie swoje zalety – mocne strony wtedy wykorzystujemy? Co myślimy na swój temat? Jeśli jesteśmy skuteczni w innych dziedzinach swojego życia, to co wstrzymuje nas przed zastosowaniem tych samych sposobów działania w procesie zmiany nawyków żywieniowych?

Zróbmy pierwszy krok już dziś.