Dokładna analiza danych zebranych przez TomTom pozwoliła na wyodrębnienie 59 najbardziej zakorkowanych miast w Europie: 
w pierwszej dwudziestce znalazły się aż 3 polskie miasta ~

Warszawa, 21 kwietnia 2010 – TomTom przedstawia 59 najbardziej zakorkowanych europejskich miast – na pierwszym miejscu znalazła się Bruksela. 
W Polsce i Wielkiej Brytanii również utkniemy w korkach. Na najmniejsze utrudnienia w ruchu możemy liczyć w Hiszpanii i krajach skandynawskich.

Według analizy danych zgromadzonych przez TomTom, kierowcy ze stolicy Unii Europejskiej, każdego dnia muszą liczyć się z opóźnieniami sięgającymi 37,7% na wszystkich głównych drogach miasta. Bruksela tylko nieznacznie wyprzedziła w tej klasyfikacji Warszawę i Wrocław, które uplasowały się odpowiednio na drugiej 
i trzeciej pozycji.

Wynik badań nie jest także pozytywny dla Wielkiej Brytanii – londyńczycy będą pewnie zdziwieni, że ich miasto znalazło się dopiero na czwartym miejscu. Co ciekawe w pierwszej dziesiątce znalazły się również Edynburg i Belfast. 

Zdecydowanie więcej przyjemności daje podróżowanie po miastach Francji – jeśli przebrniemy przez Paryż i Marsylię, reszta francuskich miast nie powinna sprawiać większych komunikacyjnych problemów. Biorąc pod uwagę Niemcy, najwyraźniej nie tylko ich doskonałe autostrady sprawiają, że podróżowanie u naszych zachodnich sąsiadów jest płynne i przyjemne – Monachium, najbardziej zakorkowane niemieckie miasto, znajduje się dopiero na 28 miejscu zestawienia. Tak duże miasta jak Essen, Hamburg, Stuttgart, Kolonia, Dusseldorf czy Berlin znalazły się dopiero między trzydziestą pierwszą a trzydziestą ósmą pozycją.  

Krainy szczęśliwych kierowców
Mieszkańcy Hiszpanii oraz Skandynawii mają największą szansę na uniknięcie korków. Jedynie trzy skandynawskie miasta znalazły się w pierwszej dwudziestce przytaczanego zestawienia – Oslo na miejscu szesnastym z 26 procentowym zakorkowaniem dróg, podczas gdy Sztokholm może pochwalić się zakorkowaniem ulic sięgającym jedynie 3%. 

Wyniki badań powinny też zmienić nasze wyobrażenia o Hiszpanach trąbiących na siebie zaciekle w korkach – problem zatkanych ulic wydaje się tam znikomy. Barcelona zajęła w zestawieniu siedemnaste miejsce, a pozostałe hiszpańskie miasta ulokowały się na jeszcze dalszych miejscach. Najmniej zakorkowanym z nich jest Saragossa, gdzie jedynie 1,5% dróg jest nadmiernie zatłoczonych. 

W jaki sposób powstał ranking
Zestawienie zostało stworzone przez firmę TomTom, wiodącego dostawcę rozwiązań nawigacyjnych. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie informacji dotyczących prędkości z jaką samochody przemieszczają się po miejskich sieciach dróg. TomTom zebrał te dane anonimowo od tysięcy kierowców używających na co dzień urządzeń nawigacyjnych TomTom. Kiedy kierowcy jechali wolniej o więcej niż 70% od aktualnego limitu prędkości, droga lub ulica zostawała uznana za zatłoczoną.

Wszystkie dane zebrane podczas badania służą także do aktualizacji technologii IQ Routes™, służącej do wyznaczania najszybszych tras w i poza miastem, niezależnie od dnia i godziny w których podróżujemy. Technologia IQ Routes™ jest integralną częścią wszystkich map w nawigacjach TomTom.  

Dodatkowe informacje:
1. Badania powstały w oparciu o bazę pomiarów rzeczywistych prędkości, zgromadzoną przez TomTom na przestrzeni lat dzięki milionom użytkowników nawigacji TomTom na całym świecie. Wszystkie dane od użytkowników wysyłane są do TomTom anonimowo, za każdym razem kiedy ci podłączą swoją nawigację do darmowej aplikacji TomTom HOME. Dzięki społeczności TomTom, która liczy sobie już ponad 30 milionów użytkowników, TomTom ma ponad 1.8 tryliona rzeczywistych pomiarów prędkości. Istniejąca baza jest powiększana o około miliard nowych pomiarów dziennie. Rezultatem tego są rzeczywiste informacje dotyczące natężenia ruchu drogowego dla dowolnej pory (analizie poddawane są 5 minutowe interwały) 
w ciągu każdego dnia tygodnia.

2. Miasta zostały sklasyfikowane według informacji jak szybko pojazdy są w stanie poruszać się po ich sieciach dróg. Natężenie ruchu w mieście zostało określone jako wysokie, w przypadku gdy prędkość pojazdów była o 70% mniejsza od aktualnego, dozwolonego limitu. Oznacza to, że do godzinnej podróży należy dodać minimum 20 minut opóźnienia.

3. Dane podane w procentach odnoszą się do głównych sieci dróg (4 najwyższych klas dróg), na których zanotowano przytoczone powyżej ograniczenia i opóźnienia.

4. W badaniu zostały wzięte pod uwagę jedynie miasta z liczbą mieszkańców większą niż 500 000