Telewizja Globo jest najważniejszym producentem telenowel w Brazylii. Produkcje tej stacji docierają do krajów niemal na całym świecie. Telenowele Globo były i są nadal emitowane również w Polsce, przykładem może być „Niewolnica Isaura”- pierwsza telenowela, która pojawiła się na ekranach polskich widzów w 1984 roku.

Przeciętny europejczyk nie jest w stanie uświadomić sobie siły wpływu telenowel na społeczeństwo brazylijskie. Pojawiły się artykuły dotyczące społeczeństwa brazylijskiego i trendów, które w nim panują. Jak się okazuje, wiele z nich jest kształtowanych przez seriale emitowane w telewizji. Zacznę od prostych przykładów. Moda na taniec brzucha, wschodnią biżuterię, mocny makijaż oczu, fascynację kulturą islamu - wszystko to za sprawą telenoweli pt „Klon”, której muzułmańska bohaterka próbuje identyfikować się zarówno z kulturą marokańskich krewnych, jak i z kulturą Brazylii, gdzie się wychowała. Pomijając fakt, że serial w wielu kwestiach nie ukazuje prawdy o świecie islamu, warto dodać, że porusza także kontrowersyjny problem klonowania ludzi. Jeden z głównych bohaterów zostaje bowiem sklonowany. :) Jednak mimo wielu niedorzeczności serial cieszy się ogromną popularnością.

Innym dowodem na ogromną popularność telenowel Globo jest fakt, że przed emisją ostatniego odcinka jednego z seriali, przedstawiciele sieci energetycznych w Brazylii podjęli odpowiednie kroki, aby zapewnić nieprzerwane dostawy energii ( co czyni się np. przed ważnymi meczami) Tego dnia przed telewizorami zgromadziło się 90% mieszkańców 186 milionowego kraju (dane z 2005). Kolejnym przykładem może być zależność między obecnością sygnału Globo, a trendami w doborze imion dla dzieci. Prawdopodobieństwo, że wśród 20 najpopularniejszych znajdzie się jedno lub kilka imion głównych bohaterów serialu, wynosiło ok. 33%, zaś w regionach, gdzie nie dotarły telenowele Globo, wskaźnik ten wynióśł 8%.

Fenomen popularności Globo związany jest z faktem, iż brazylijskie społeczeństwo jest słabo wykształcone. Około 20% ludności to analfabeci, a średnia długość nauki w szkole wynosi 5,7. W tych warunkach zrozumiały jest fakt, że ludzie czerpią swoją wiedzę z telewizji. Przejdźmy jednak do sedna sprawy. Wszystkie informacje, które podałam miały na celu uświadomienie jak wielki wpływ telewizja Globo wywiera na społeczeństwo brazylijskie i jakim silnym narzędziem propagandowym dysponuje. Nie powinno nas już zdziwić, że Brazylijczycy naśladują bohaterów telenowel, ubierają się jak oni, jedzą to co oni, nadają dzieciom ich imiona. Szokujące powinno być dla was stwierdzenie, że telewizja brazylijska zabija rodzinę. Takie bowiem nagłówki ukazywały się w prasie oraz w Internecie. 
Pojawiły się badania mówiące o tym, że istnieją statystyczne dowody na to, że oglądanie telenowel przez kobiety obniża ich skłonność do rodzenia dzieci. Już od lat 60 gwałtownie spada liczba urodzeń w Brazylii. Jeszcze w 1960 roku rodzina brazylijska posiadała średnio 6,3 dziecka, a w roku 2000 2,8, w 2006- 1.8 . Zaś poziom, który zapewniłby Brazylii normalne funkcjonowanie wynosi co najmniej 2,1 dziecka na rodzinę Jedynym przykładem kraju, gdzie odnotowano tak gwałtowny spadek urodzeń są Chiny-jednak tam było to spowodowane polityką rządu. W Brazylii zaś ten stan jest wynikiem polityki prowadzonej przez stację Globo. Spójrzmy na statystyki - 72% kobiet w operach mydlanych było bezdzietnych, 21% posiadało tylko jedno dziecko. Wraz ze spadkiem dzietności kobiet ciągle wzrastał odsetek gospodarstw posiadających telewizor ( w 1970-8%, a w 2008 wynosi 81%) Jednak to nie jedyne dowody na związek między spadkiem urodzeń, a telenowelami. Stacja telewizyjna Globo masowo propaguje środki antykoncepcyjne w swoich produkcjach. Ponad to ma podpisaną umowę z organizacją aborcyjną Population Media Center. Telewizja Globo zgadza się za sporą opłatą propagować ideologię antykoncepcji w swoich serialach. Deklaracje takie można znaleźć na stronie stacji. PMC dociera także do wielu innych państw np. USA, Indii, krajów Afryki. Pomysł polega na wprowadzeniu do serialu bohatera popierającego wartości rodzinne oraz ochronę ludzkiego życia, który w miarę upływu czasu drastycznie zmienia swoją postawę. Jest to zabieg bardzo oddziałujący na widzów, którzy często identyfikują się z bohaterami. PMC promuje nie tylko antykoncepcję lecz także aborcje. W wielu artykułach dostępnych w Internecie jest wprost nazwana„organizacją aborcyjną”. Zjawisko spadku liczby urodzeń związane z popularnością telenowel zaczęto nazywać „efektem Globo”.

Przykład ten obrazuje jak media stają się narzędziem propagandy oraz sposobem na szerzenie określonej ideologii. Wyjaśnia on również, że to jaka ideologia będzie propagowana w mediach nie musi zależeć od rządu i jego polityki. Jest to raczej wypadkowa interesów pozarządowych organizacji, a w całej sprawie kluczową role odgrywają pieniądze