Wchodzenie w toksyczne związki jest w dużym stopniu uwarunkowane sposobem, w jaki zostaliśmy wychowani: relacjami z naszym ojcem, matką, a także obserwowanie ich zachowania wobec siebie. Zgodnie z zasadą pierwszych połączeń pierwsza więź jest najsilniejsza i pozostawia trwały ślad w naszej pamięci. Tak więc jeżeli Twój pierwszy partner był osobą dominującą, agresywną lub wyśmiewał Twoją seksualność, uraz ten może być trwały. W takiej sytuacji potrzebna może być pomoc psychologa.

Uwarunkowany toksycznymi wzorcami związek może być trudny do zmiany. Przekraczając granicę godności partnera w czasie kłótni – poprzez raniące słowa, wyzwiska, przemoc fizyczną, zmienia się formę relacji. Nawet po dojściu do porozumienia i wybaczeniu partnerowi przykrych słów pozostaje pewien niesmak i świadomość bycia znieważonym. Co więc zrobić, aby związek był zdrowy i sprzyjał rozwojowi własnemu?

1. Nie oceniaj zachowania swojego partnera. Nie mów mu co było dobre, a co złe. Możesz mu powiedzieć „nie podoba mi się” zamiast „źle to zrobiłeś”. Mówisz wtedy o swoich uczuciach i tym, jak ty postrzegasz sytuację. Masz do tego prawo. 

2. Daj też prawo partnerowi, aby powiedział jaki jest jego punkt widzenia. Każdy człowiek ma prawo postrzegać rzeczywistość na swój własny sposób i tylko od waszych chęci zależy, czy uda wam się zrozumieć siebie nawzajem.

3. Nie krytykuj partnera jako osoby, odnoś się zawsze do konkretnego zachowania. Nie dotykasz wtedy jego osobowości, a jedynie jej mały fragment.

4. Nie obrażaj partnera wyzwiskami. To prowadzi jedynie do zaostrzenia konfliktu i wyciągania coraz większych i gorszych możliwości zadania bólu.

5. Nie odbijaj piłeczki, jeśli to co mówi twój mężczyzna ciebie zaboli. Nawet jeżeli sam kiedyś postępował według tego, co teraz krytykuje. Żyj tu i teraz i skoncentruj się na tym, aby być w teraźniejszości całą sobą. Jeżeli coś ciebie zaboli powiedz o tym wprost i od siebie. „Zabolało mnie to co powiedziałeś” zamiast „Zraniłeś mnie”. Zamiast bronić siebie i swoich intencji twój partner postawi się w twojej sytuacji.

6. Nie szantażuj swojej drugiej połówki. Nie groź, że odejdziesz, albo że się zabijesz. Grożąc i nie dotrzymując słowa stajesz się mniej wiarygodna, poza tym wpływasz na postrzeganie ciebie jako osoby bezradnej.

7. W sytuacji silnych emocji i napięcia wyjdź z pokoju lub przejdź się na spacer, aby się wyciszyć. Unikaj sytuacji, w których czujesz się prowokowana do kłótni lub sama masz wrażenie, że tak się zachowujesz.

8. Nie udowadniaj swojemu partnerowi, że masz rację. 

9. Nie usprawiedliwiaj się ze wszystkiego. Wyrażaj jasno swoje pragnienia i troski. Jeżeli partner stara się ciebie kontrolować postaw granicę, ograniczając się do jednozdaniowej wypowiedzi i pragnieniu zachowania jakiejś części swojego życia „dla siebie”.

10. Bądź w porządku, nawet jeśli twój mężczyzna nie jest. Twoją bronią w trudnych sytuacjach powinien być spokój i poczucie, że sama jesteś w porządku. Jeżeli partner podnosi na ciebie głos masz prawo powiedzieć, że ci się to nie podoba lub wyjść z pokoju. Nie wchodź w dyskusję i nie dostarczaj agresorowi argumentów do kłótni. Nie reaguj na zaczepki i nie wchodź w dyskusję.

Jeżeli jesteś w trudnym związku i czujesz, że często jest ci w nim źle, ale nie wiesz jak to zmienić, nie obawiaj się poprosić o pomoc. Zgłoś się do psychologa lub szukaj porady przez Internet, niebieską linię itp. Nawet jeżeli nie znajdujesz zrozumienia w związku nie jesteś skazana na samotność.

Więcej na jejpsyche.pl.