O prawidłowy przebieg ciąży należy zadbać jeszcze przed zapłodnieniem. Kluczowym działaniem będzie wprowadzenie odpowiedniej diety, która pomoże organizmowi stworzyć najbardziej korzystne warunki do rozwoju dziecka. Trzeba pamiętać natomiast, że ciało kobiety wykonuje ogromną pracę, więc żeby takie warunki uzyskać, dieta musi być odpowiednio zasobna energetycznie, a poza tym bogata w różnego rodzaju minerały i witaminy. Na jakie składniki w pożywieniu trzeba zwrócić szczególną uwagę?

Wapń

U kobiet ciężarnych, u których pojawiają się deficyty wapnia, bardzo często obserwuje się liczne problemy z uzębieniem i kośćmi, które nasilają się zwłaszcza w drugim trymestrze. Wapń bowiem jest składnikiem potrzebnym i matce, i dziecku – dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek to około 1200mg, czyli tyle, ile zawiera w sobie litr krowiego mleka. Bogatym źródłem wapnia jest również żółty ser, twaróg, jogurt naturalny, jaja, brokuły, niektóre ryby i rośliny strączkowe.

Foliany

Prawidłowe przyswajanie kwasu foliowego ma ogromne znaczenie dla prawidłowego kształcenia się układu nerwowego u dziecka. Wszelkie niedobory tej witaminy skutkują licznymi wadami rozwojowymi, a u mamy są przyczyną niedokrwistości megaloblastycznej i nadciśnienia. Spożywanie produktów bogatych w kwas foliowy często okazuje się jednak niewystarczające, ponieważ co druga kobieta cierpi na schorzenie, którego skutkiem są problemy z wchłanianiem folianów z przewodu pokarmowego. Rozwiązaniem tego problemu jest metafolina, dostępna obecnie tylko w preparacie Femibion. Jest to syntetyczna, najlepiej przyswajalna forma kwasu foliowego, której zażywanie zapobiegnie powstawaniu groźnych dla życia dziecka wad rozwojowych.

Żelazo

Żelazo bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek, co jest szczególnie pożądane zwłaszcza w drugiej połowie ciąży, kiedy to zapotrzebowanie na krew znacznie się zwiększa. Niedobór tego pierwiastka w diecie może być przyczyną przedwczesnego porodu, niskiej masy urodzeniowej dziecka i jego niedotlenienia. Jeśli dzienne zapotrzebowanie na żelazo nie jest pokrywane odpowiednią dietą, warto zdecydować się na stosowanie suplementów diety w kapsułkach, które uzupełnią niedobór tego składnika w jadłospisie.

Magnez

Najbardziej znanym kobietom w ciąży objawem niedoboru magnezu są skurcze mięśni nóg. Symptom ten może również dotyczyć mięśni macicy, co z kolei może wywołać wczesną akcję porodową. Zbyt mała zawartość tego składnika w pożywieniu może doprowadzić także do stanu przedrzucawkowego, który stanowi poważne zagrożenie dla nienarodzonego dziecka. Produktami bogatymi w magnez, których spożycie w ciąży należy zwiększyć, są: rośliny strączkowe, orzechy, czekolada gorzka, kakao.