23 listopada w hotelu Andel’s w Krakowie odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu Forum Design Attack – Business&Design Networking zorganizowane przez Fundację Forum, portal Design Attack.pl oraz Grupę SAPR. Panele te mają za zadanie stać się platformą kontaktów pomiędzy dizajnerami i biznesmenami. Mają stanowić prezentację najnowszych koncepcji oraz nurtów rozwoju współczesnego designu, które mogą mieć zastosowanie w przedsiębiorstwach charakteryzujących się innowacyjnym sposobem myślenia.

Wszystkich zgromadzonych – przedstawicieli sfery biznesu, mediów oraz projektantów - przywitała Iwona Kargol-Dębicka – prezes Fundacji Forum. Pierwszym punktem programu była prezentacja dra Łukasza Mamicy z Katedry Gospodarki Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nt. ekonomicznych aspektów stosowania designu. Dr Mamica skupił się na wartości dodanej designu i pozytywnym wpływie polityki prodizajnowej firm na ich wyniki ekonomiczne.

Następnie rozpoczął się case study – wspólna prezentacja firmy ES System K – producenta urządzeń chłodniczych z Wolbromia oraz Studia Projektowego GRID, które od 2006 r. wspomaga wzorniczo ES System K. Przedstawiciele obu firm opowiedzieli, jak układa się współpraca na linii producent – designer i czym zaowocowało postawienie na dobry design – po obejrzeniu obrazowych wykresów sprzedażowych wątpliwości nie było – wzrosty rzędu 50, 60, a w jednym przypadku 600 procent na przestrzeni dwóch lat. Seria witryn cukierniczych Lenari – owoc udanej kooperacji przedsiębiorstwa z dizajnerami - znalazła się w finale konkursu Dobry Wzór 2011 organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Marzenie prezesa firmy wyartykułowane na początku współpracy z projektantami, że chciałby, by kiedyś to jego produkty wyznaczały trendy powoli się urzeczywistnia, jeśli wziąć pod uwagę, że po branżowych targach podobne linie urządzeń chłodniczych, co zaprezentowane przez ES System K pojawiły się np. u producenta z Portugalii…

Po prezentacji odbył się panel dyskusyjny pt. Współpraca Business & Design – czy to się opłaca? moderowany przez Marcina Andrukowicza z Kopalni Soli Wieliczka. W dyskusji udział wzięli wspomniany wyżej dr Łukasz Mamica, Paweł Mikosz ze Studia Projektowego GRID, Aneta Dziedzina (szef marketingu Armatury Krakowskiej), Leszek Romanowski (Nowy Styl Group), Marek Liskiewicz (Designer Roku 2011, Triada Design, wykładowca krakowskiej ASP) oraz Filip de Mehlem (właściciel firmy kaletniczej de Mehlem) i Agata Biały (projektantka w de Mehlem). Wymiana zdań była żywa, choć paneliści zdecydowanie byli zgodni, że dobre wzornictwo i ścisła współpraca projektantów z firmami - tu produkującymi armaturę, meble, torebki czy urządzenia AGD - jest wymierna finansowo i zdecydowanie opłacalna. Dyskutanci dzielili się doświadczeniami oraz apelowali do przedsiębiorców o umożliwienie młodym, studiującym projektantom odbywania praktyk w ich zakładach. Zwracali uwagę na aspekty edukacyjne i na potrzebę wzajemnego kompromisu między nierzadko nieco wybujałymi wizjami dizajnerów, wymogami i ograniczeniami technologicznymi oraz realiami ekonomicznymi. Nie ma innej drogi, jak umiejętność pracy zespołowej i chęci wzajemnego zrozumienia. Dzięki wypracowanym kompromisom mają szanse narodzić się nowe produkty, które mogą stać się wizerunkowymi dla marki oraz chętnie nabywanymi przez klientów, których oczekiwań również należy słuchać, na co zwracała uwagę Agata Biały na przykładzie damskich torebek. Wszyscy podkreślali, że dobrze zaprojektowane produkty nie muszą równać się wysokim kosztom dla klienta. Moderator Marcin Andrukowicz podzielił się również swoim doświadczeniem dotyczącym wprowadzenia w Kopalni Soli w Wieliczce serii dobrze zaprojektowanych upominków. Koszt innowacji zwrócił się już przed upływem roku, a nowe produkty szybko zdeklasowały tradycyjne kopalniane gadżety. Ekonomista z początkowo stereotypowym podejściem do dizajnu (że to niepraktyczne i drogie) polubił się z dobrym wzornictwem i stwierdził, że warto było zmienić zdanie. Dodał również, że przestał być zwolennikiem przewagi popytu nad podażą – czasami należy sięgnąć dalej i stworzyć nowy produkt, na który popyt, jak się okazuje, powstanie i klienci zapragną go mieć.

Po panelu odbyło się losowanie wizytówek uczestników konferencji. Nagrodami były m.in. zaproszenia do restauracji Suhi Bar, breloki od firmy de Mehlem oraz weekend w hotelu w Kopalni Soli w Wieliczce. Podczas koktajlu była możliwość już bezpośredniej wymiany doświadczeń i porozmawiania z panelistami i organizatorami konferencji. Pojawiły się pytania, kiedy następne spotkanie, bo takie próby łączenia światów dizajnu i biznesowego są bardzo potrzebne i to nie tylko w Krakowie.

I tak, mamy już plany na następną konferencję – o wszystkim będziemy informować na portalu www.designattack.pl.

Partnerem forum jest Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.

Patronami medialnymi wydarzenia są: Dziennik Polski, Magnes Miasta, Lounge Magazyn, Promedia, Stylemiasta.pl, Trendz.pl, Designteka.pl

Autor: Joanna Rapicka