Po warzywa, owoce oraz soki warto sięgać jak najczęściej. Ich optymalną dawką dla naszego organizmu jest 5 porcji dziennie. Które z nich wybrać? Im większa różnorodność, tym lepiej. Warto jednak dowiedzieć się, jakie witaminy i składniki mineralne oferują nam ich poszczególne gatunki, aby czerpać jak najwięcej korzyści dla naszego zdrowia.

Warzywa, owoce i soki często są jednym z wielu składników obiadu czy śniadania. Brawo! Jednak to za mało. Przyjrzyjmy się poza tym, jakie warzywa i owoce wybieramy. Jak obiad, to oczywiście ziemniaki, mizeria, tarta marchewka. Jak kanapka – to z pomidorkiem i sałatką. Słusznie. Musimy jednak być ostrożni, aby do naszych posiłków nie wkradła się nuda. Poza tym różne warzywa oferują tak różne witaminy, że warto sięgać po nieznane nam gatunki czy rzadziej spożywane odmiany. Jako element obiadu zamiast ziemniaków równie dobrze sprawdzi się brukselka, szparagi, brokuł, kalafior. Zwłaszcza, że pierwsze z nich – jako rośliny zielone – oferują cenny kwas foliowy, którego nie znajdziemy nigdzie indziej. 
Do grupy owoców i warzyw zielonych zalicza się także groszek, sałatę, ogórki, szpinak, brukselkę, brokuły, agrest. Ale matka natura wykazała się dużą fantazją i możemy cieszyć się pięcioma grupami kolorystycznymi. Każda z nich oferuje nam odmienne witaminy i składniki mineralne, dlatego warto sięgać po różne kolory, a najlepiej niech nasze codziennie 5 porcji warzyw, owoców lub soku reprezentuje 5 grup kolorystycznych. Poza grupą zieloną wyróżnia się czerwoną (pomidory, papryka, jabłko, granat, arbuz, truskawki itp.), żółto-pomarańczową (banan, ananas, pomarańcze, marchewka, melon), białą (awokado, kalafior, por, kapusta pekińska, cebula, czosnek) oraz czarną (borówki, aronia, bakłażan, czarne porzeczki). Warto tak uzupełniać swoją dietę, by w codziennym jadłospisie znalazły się warzywa, owoce i soki z każdej z grup kolorystycznych.

Wiosna
Wiosna to prawdziwy zastrzyk energii! Po krótkich dniach w końcu przybywa światła, słońca, dni robią się coraz cieplejsze, aż wszystko wybucha zielenią! Zanim jednak nadejdą ciepłe dni, nasz organizm potrzebuje wzmocnienia – witaminowej bomby, aby nie ulec wiosennemu przesileniu. Mile widziane zatem będą owoce i warzywa zawierające witaminę C oraz sezonowe, czyli nowalijki. Młoda sałata, młoda cebulka, kapusta oraz pierwsze marchewki dodadzą nam energii. Zwłaszcza, że kapusta zawiera bardzo dużo witaminy C, a także witaminę E – ukochaną witaminę wszystkich kobiet (działa na cerę). Wiosną lepiej zrezygnować z owoców cytrusowych, a sięgnąć w ich zastępstwie po sok pomarańczowy lub grejpfrutowy. 

Lato
Lato to prawdziwa eksplozja świeżych warzyw i owoców! Najedzmy się ich jak najwięcej. Korzystajmy z dobrodziejstw ciepłego słońca, w promieniach którego dojrzewają truskawki, maliny, borówki, czereśnie, porzeczki. Lato to czas, kiedy nasze zmysły intensywnie pracują, wszystko kwitnie, dni są gorące, noce ciepłe, świat wypełniają kolory, a powietrze – zapachy. Rozkoszujmy się zatem smakiem świeżych warzyw i owoców. W gorące dni najlepiej wybierać soczyste owoce – arbuzy, melony, brzoskwinie. Podczas wycieczki do lasu nazbierajmy świeżych poziomek, borówek lub jeżyn – najedzmy się ich jak najwięcej – zwłaszcza, że borówki bardzo dobrze działają na nasz wzrok, a także na trawienie. Nie zapominajmy jednak i o warzywach: groszku, młodych ziemniakach, letnich pomidorach. A w czasie letnich upałów pijmy dla orzeźwienia soki owocowe i warzywne.

Jesień
Jesień to czas jabłek! Wówczas są one najlepsze. Jabłko jest też najpopularniejszym owocem w naszym kraju – i słusznie. Jabłka zawierają błonnik (ułatwiający trawienie), witaminę C (która wzmacnia odporność), witaminę B (wzmacnia włosy i paznokcie), a także potas, bor, magnez, fosfor, które dodają energii i koją nerwy. Jesienią powinniśmy się wzmacniać. Szare jesienne dni to czas, kiedy wiele osób zmaga się z depresją, obniżką formy i złym samopoczuciem. Dlatego warto sięgać po owoce, warzywa oraz soki zawierające potas, magnez oraz witaminę C, by uchronić się nie tylko przed jesiennym chłodem, ale i jesienną aurą.

Zima
Zima nie musi być szara i męcząca. Pamiętaj, by regularnie wzmacniać organizm, sięgając po owoce, warzywa oraz soki z witaminą C, czyli cytrusy, kiwi, jabłka, paprykę, ziemniaki, a także sałatę i szpinak. Warto zgromadzić małe zapasy na zimę w postaci zamrożonych warzyw i owoców. Ale warto korzystać przede wszystkim z cytrusów, które wtedy są najlepsze. Pomarańcze, mandarynki, grejpfruty, cytryny to prawdziwy zastrzyk witaminy C! A ponadto, gwarantują również poprawę nastroju: aromatyczne, w kolorach słońca, soczyste, słodkie. Dlatego spożywaj cytrusy w każdej postaci: w całości, w sałatce, jako sok, a przeziębienie z pewnością Cię ominie. Gdy natomiast zatęskni nam się za smakiem letnich jabłek czy pomidorów, idealnym rozwiązaniem będzie sok z tych owoców i warzyw. 

Bez względu na porę roku potrzebne nam są codziennie te same składniki: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne oraz błonnik i płyny. Dzięki nim organizm może prawidłowo funkcjonować. Większości z nich nie jest w stanie magazynować, więc powinny być serwowane każdego dnia co 3-4 godziny, nie zapominając o śniadaniu przed wyjściem z domu. Nie musi być duże, ani skomplikowane - wystarczy kilka łyżek musli z mlekiem i szklanka soku, ale to ono da nam energię na początek dnia