Zacznij od kilku minut dziennie. To bezinwazyjny sposób, który na pewno polepszy twoje samopoczucie, a być może już na zawsze stanie się sposobem, do którego będziesz sięgać 
w trudnych chwilach. Wypróbuj kilka ćwiczeń. 

Medytacja 
Medytacja jest efektywnym sposobem, aby umysł się zrelaksował, uspokoił i osiągnął stabilność. Pomoże ci spojrzeć na świat z innej perspektywy i zmniejszy wagę twoich problemów. Medytacja może być praktykowana, by odnaleźć oświecenie, ale także jest doskonałym sposobem, aby obniżyć poziom stresu oraz zrelaksować się.

Co to jest medytacja?
różne jej typy, ale wszystkie mają za zadanie wyciszyć umysł. 
Intencją medytacji jest przekierowanie twojej koncentracji tak, by była wolna od stresu i niepokojących myśli. Kiedy umysł jest spokojny i skoncentrowany na teraźniejszości, to nie rozpamiętuje przeszłości i nie martwi się o przyszłość. A to właśnie złe wspomnienia i negatywne myśli o tym, co się może wydarzyć, to główne źródła chronicznego stresu.

Techniki medytacyjne
Podzielone są na dwie grupy:

1. Medytacja skoncentrowana
Medytacja, która koncentruje się na czymś specyficznym, na przykład na odpowiednim oddechu, na pewnym obrazie lub słowie po to, aby wzmocnić umysł i osiągnąć lepszą przejrzystość i świadomość.

2. Medytacja pełna
Znana również jako vipassana „pasywna świadomość”, to medytacja opisująca stan umysłu, który jest świadomy, ale wyzwolony od codziennych doświadczeń. 
Jesteś świadomy myśli, różnych obrazów, ale nie rozpatrujesz ich – obserwujesz je bez osądzania. To oznacza doświadczanie tu i teraz po to, aby osiągnąć uspokojenie, przejrzysty obraz i stan ducha, który wolny jest od reakcji. 
Jeżeli użyjemy tu analogii do aparatu fotograficznego, to ten stan jest podobny do patrzenia przez soczewkę poszerzającą spektrum widzenia. Doświadczasz więcej, a twoja uwaga się zwiększa.

Medytacja a umysł
Mózg jest komputerem, centrum twoich myśli, odczuć i przeżyć, koordynatorem wszystkich funkcji organizmu. Wysyła i otrzymuje informacje do i od wszystkich części ciała. A komórki w ciele komunikują się ze sobą, produkując impulsy elektryczne. 
Medytacja aktywizuje mózg, powodując produkcję wysokiej intensywności falę alfa, co pozwala na głęboki relaks.

Korzyści z medytacji
Medytacja powoduje lepszą kontrolę umysłu, abyś to ty nim zarządzał, a nie on tobą. Wnosi spokój i harmonię do twojego życia. Osoby, które medytują systematycznie, mniej się denerwują, są bardziej wyciszone i bardziej świadome. Lepiej zarządzają swoim czasem i energią.
Badania wykazały, że dzięki medytacji:
• nasze ciało jest bardziej zrelaksowane,
• poprawia się nasz sen,
• obniża się ciśnienie,
• obniżają się hormony stresu,
• poprawia się krążenie krwi.

Jak medytować?
Aby osiągnąć stan pełnej medytacji, najlepiej skontaktować się ze specjalistą. Ale jeśli jesteś wystarczająco zdyscyplinowany, osiągnięcie tego stanu jest również w twoim zasięgu. Nie ma bowiem jednego, dobrego sposobu medytowania.
Ważne jest za to:
• znalezienie miejsca, gdzie nikt ci nie będzie przeszkadzał;
• praktykowanie medytacji regularnie, najlepiej przez 15 minut, o tej samej porze – medytowanie rano pomaga ci być spokojniejszym i zrównoważonym przez cały dzień, 
a medytacja wieczorem pomaga się wyciszyć po ciężkim dniu;
• znalezienie wygodnej pozycji – najlepiej siedzącej – która nie pozwoli ci zasnąć;
• skoncentrowanie się tak, by nic cię nie rozpraszało.

Koncentracja umysłu
Na początku może ci być trudno się skoncentrować, ale praktyka czyni mistrza. Gdy rozpoczynasz medytowanie, możesz czuć się senny, ale z biegiem czasu znacznie się ożywisz.

Spróbuj jednej z metod:

Obiekt
Skoncentruj się na jakimś obiekcie, może to być szklanka, ogień świecy, kwiat lub cokolwiek innego. Po czym koncentruj się nad jego teksturą, kształtem i wszelkimi innymi jego właściwościami.

Mantra
Mantra to słowo lub fraza, którą niezmiennie powtarzasz w ciszy lub na głos. Możesz wypowiadać hinduskie słowo Om, które jest świętą mantrą, powszechnie używaną, ale może to być każde inne słowo.

Dotyk
Rytmiczne przekładanie koralików w palcach lub zwijanie kawałka materiału, może wspomóc stan medytacji.

Oddech
Bądź skoncentrowany na każdym oddechu. Policz do jednego przed każdym wydechem.

Medytacja aktywna
Rytmiczne ćwiczenia, takie jak: tai chi, pływanie lub marsz, także wpływają na koncentrację i są bardziej energetyzującym sposobem, niż medytacja w bezruchu.

Szybki i łatwy sposób medytacji
1. Usiądź wygodnie. Wyprostuj się, patrz w dół, ale nie koncentruj się na niczym.
2. Kontynuuj patrzenie w dół i poczuj, jak twój oddech uspokaja się i pogłębia.
3. Pozwól powiekom opaść, ale nie zamykaj oczu do końca.
4. Otwórz oczy po kilku minutach. Powinieneś poczuć się zrelaksowany i spokojniejszy.

Więcej na kalorynka.pl