Wysoki cholesterol nie daje żadnych symptomów świadczących o jego wzrastającym poziomie. By więc ustrzec się przed hipercholesterolemią i jej konsekwencjami, warto profilaktycznie wykonywać badania krwi oraz prowadzić odpowiedni tryb życia.

Wysoki cholesterol jest przyczyną wielu schorzeń sercowo-naczyniowych. Nadmiar frakcji LDL odkłada się w naczyniach krwionośnych, zwężając w ten sposób ich światło. Gdy dojdzie do zamknięcia światła tętnicy wieńcowej, następuje zawał serca. Jeśli stanie się to w tętnicy szyjnej – może dojść do udaru mózgu.

Wykonaj lipidogram, by sprawdzić poziom cholesterolu

Chcąc oznaczyć stężenie cholesterolu we krwi, warto wykonać lipidogram. Profil lipidowy określa poziom frakcji LDL, HDL oraz trójglicerydów. Wykonując to badanie, można w prosty sposób zbadać stan gospodarki lipidowej i podjąć stosowne działania, jeśli wyniki będą przekraczać normę.

Polskie Towarzystwo Kardiologiczne rekomenduje następujące normy dla poszczególnych frakcji lipidowych we krwi:

cholesterol całkowity – mniej niż 190 mg/dl,
cholesterol HDL – powyżej 40 mg/dl w przypadku mężczyzn oraz 45 mg/dl w przypadku kobiet,
cholesterol LDL – mniej niż 115 mg/dl,
trójglicerydy – mniej niż 150 mg/dl.

Jak utrzymać cholesterol w ryzach?

Nawet jeśli badania wskazują na właściwy poziom cholesterolu, w każdym momencie może dojść do jego wzrostu. Dlatego tak ważne jest podjęcie działań profilaktycznych, które ograniczają ryzyko podwyższenia poziomu cholesterolu.

Co możesz zrobić?

Ogromny wpływ na wysoki cholesterol LDL ma dieta. Chcąc zachować równowagę lipidową w organizmie, warto zmodyfikować codzienny jadłospis.

Z menu należy wyeliminować albo ograniczyć do minimum: tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (smalec, masło), mięso i wędliny, tłuste mleko i jego przetwory, słodycze. Do diety włącz natomiast warzywa zawierające sporą ilość błonnika (np. karczoch), produkty zbożowe, tłuszcze roślinne (margaryny wzbogacone sterolami roślinnymi, olej rzepakowy), odtłuszczone mleko i jego przetwory, chude mięso i wędliny.

W profilaktyce istotną rolę odgrywa również aktywność fizyczna. Staraj się więc częściej ruszać, ćwicząc 2–3 razy w tygodniu. Forma aktywności nie ma większego znaczenia, dlatego wybierz sport, który najbardziej ci odpowiada.