Taniej i wygodniej - dziś już naprawdę mało kogo trzeba przekonywać do zalet robienia zakupów przez Internet. Nie musimy tracić czasu w korkach jeżdżąc od sklepu do sklepu - wystarczy posurfować w sieci, by znaleźć to czego nam potrzeba. Sklep internetowy, w przeciwieństwie do tradycyjnego, nie inwestuje w salon wystawowy i jego wystrój - dzięki czemu stać go na obniżanie cen. Znikają też powoli dawne obawy związane z zakupami on-line. Ryzyko jakichkolwiek nieprzyjemności jest mniejsze niż szansa, że w realu okradnie Cię kieszonkowiec. Transakcje zawierane przez Internet są coraz bezpieczniejsze - zwłaszcza jeśli korzystamy z usług markowego sklepu.

Ludzie kierują się bardzo różnymi kryteriami przy zakupie sprzętu AGD czy RTV. Jeśli to poważny zakup za większe pieniądze, najpierw na pewno warto się „zdoktoryzować” w danym temacie - poznać rynek, porównać produkty, zorientować się, które różnice między nimi są najważniejsze. Tu Internet daje całą gamę możliwości - od zwięzłych notek w opisach produktów na stronach sklepów on-line, po fachowe analizy na portalach dla maniaków.

Uzbrojeni w wiedzę wybieramy jedno lub kilka urządzeń, które zdają się spełniać nasze oczekiwania. Na tym etapie czasem warto wybrać się do tradycyjnego sklepu. Ale tylko po to, by sprowadzić go bezczelnie do roli salonu wystawowego. Przekonać się czy znaleziony przez Internet produkt rzeczywiście spełnia nasze oczekiwania. Nawet najlepsze zdjęcia nie zawsze oddają np. jakość plastiku czy kolory (wystarczy, że monitor mamy źle skalibrowany). Np. modny jest sprzęt AGD wykończony nierdzewną stalą szczotkowaną (INOX). Ona też ma różne odcienie i faktury, więc jeśli chcemy kupić urządzenia nie z jednej linii, od kilku producentów, to lepiej zobaczyć sprzęt na żywo.

Teraz już jesteśmy pewni, czego chcemy i pozostaje pytanie gdzie to kupić? Oferty sklepów internetowych najłatwiej porównać w portalach typu ceneo.pl czy skapiec.pl. Kierowanie się ceną to oczywiście prawidłowy tok rozumowania, ale po pierwsze różnice w ofertach nie zawsze są znaczne, a po drugie jest kilka innych kryteriów, które warto wziąć pod uwagę. Przede wszystkim przekonajmy się czy dany sklep zasługuje na nasze zaufanie. Oczywiście każdy kiedyś zaczyna i nie ładnie jest dyskwalifikować początkujących, ale po co ryzykować? Sprawdźmy więc opinie użytkowników o sklepie - czy są pozytywne i ile ich jest. Jeżeli np. sklep AGDMedia ma na Ceneo ponad 1100 opinii, a na portalu Skąpiec.pl poleca go 96% klientów, to może jednak coś znaczy w porównaniu ze sklepami, które mają opinii ledwo kilkanaście lub kilkadziesiąt.

Upewnijmy się czy jest ze sklepem kontakt nie tylko mailowy ale i telefoniczny. Ponadto świadomość, że sklep ma jakiś konkretny adres i go nie ukrywa, też nam powinna poprawić samopoczucie. Istnienie infolinii to nie tylko dowód na to, że sklep działa na poważnie, ale też możliwość uzyskania sensownych porad przy wyborze sprzętu, rozwiania wątpliwości dotyczących form zapłaty za towar, kosztów transportu. Na zakupy w Internecie często poświęcamy czas w okolicach weekendu. Ideałem byłaby możliwość kontaktu ze sklepem przez 24 h 7 dni w tygodniu, ale taka opcja raczej się nie trafia. I tak dobrze, jeśli sklepowa infolinia działa nie tylko w tygodniu (np. w AGDMedia czynna jest też w soboty od 9 do 13.00).

Pamiętajmy, że składnikiem zamówienia są również koszty transportu - nie zawsze mamy możliwość odbioru zakupionych rzeczy osobiście. Warto sprawdzić, który sklep oferuje najlepsze warunki, bo zdarzają się atrakcyjne promocje na transport (choćby we wspomnianym agdmedia.pl). A i bez promocji koszt transportu przy zakupach przez Internet jest zwykle sporo niższy niż wynajęcie bagażówki spod supermarketu. Po co sobie utrudniać życie - zamiast śledzić leniwe ruchy kierowcy i szybkie bicie taksometru usiądźmy, wygodnie przed monitorem i załatwmy sprawę jak na XXI wiek przystało