Na rynku samochodowym segment C ma najwięcej przedstawicieli. Wśród kompaktowych aut można znaleźć zarówno typowe miejskie hatchbacki jak i sedany którym niewiele brakuje do aut wyższej klasy. Mało znanym, a ciekawym C-klasowym samochodem jest Lancia Delta.

Włoszka jest przedstawicielką luksusowych kompaktów, które wydają się być limuzynami na co dzień. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku auto wygląda niezwykle elegancko, przez co bliżej jej do samochodu szefa niż do skromnego pojazdu zabieranego na zakupy. Linia Lancii cechuje się dynamiką i wyrazistością. Zarówno ksenonowe przednie jak i tylne LEDowe lampy wyglądają oryginalnie, przez co auta wyróżniają się na tyle ulicznych „przeciętniaków”. Charakterystyczny grill czy chromowane wstawki w połączeniu z agresywnymi przetłoczeniami i panoramicznym dachem nadają Delcie nieprzeciętnie wyglądający luksusowo-sportowy styl. 

Wnętrze Lancii jest zachwycające. Fotele są bardzo wygodne, a materiały z jakich wykonano panel przedni, drzwi, podłokietniki czy uchwyty są przyjemne w dotyku oraz wyglądają nietuzinkowo. Ekran nawigacji i zgromadzone wokół niego przyciski mogą robić za wzór utylitarności połączonej z elegancją. Również zegary i kierownica robią doskonałe wrażenie a chromowane detale cieszą oko. Siedząc w Delcie czuje się powiew „włoskiego temperamentu” znanego z choćby Alfy Romeo. Na pierwszy, a nawet drugi czy trzeci rzut oka nie widać poważniejszych mankamentów wewnątrz pojazdu. System audio jest łatwy w obsłudze, a jakość dźwięku zadowoli nawet wymagających audiofili. Nie zapomniano również o pasażerach podróżujących na tylnej kanapie. Z tyłu, nawet przy daleko odsuniętym fotelu kierowcy, spokojnie zmieszczą się dwie osoby o wzroście powyżej 180 cm. Dodatkowo, dwustrefowa klimatyzacja zapewni siedzącym z tyłu komfortowe warunki podróży.

Lancia oferuje klientom szeroką gamę jednostek napędowych. Wszystkie silniki dostarcza Fiat. Wśród motorów wysokoprężnych dostępne są jednostki MultiJet (1.6 o mocy 120 KM oraz 2.0- 165 KM) i TwinTurbo MultiJet w którym silnik o pojemności 1.9 litra wspierany jest przez dwie turbosprężarki, dzięki czemu auto dysponuje mocą 190 KM i do setki rozpędza się w 7.9 sekundy. Motory benzynowe to 1.4 i 1.6 Turbo o mocach 120 i 150 KM, oraz najmocniejszy, 200-konny 1.8-litrowy Di-turbo, który rozpędzi Deltę do setki w 7.4 sekundy. Ogólnie rzecz biorąc, Lancie mają osiągi pozwalające na przyjemna jazdę. Auto nawet z najsłabszym Dieslem by osiągnąć 100 km/h potrzebuje 10.7 sekundy, co jest wynikiem spokojnie wystarczającym na miejskie drogi. Średnie spalanie waha się, w zależności od wersji od 4.6 do 7.8 litra paliwa na 100 km. To również przyzwoity wynik. Deltę wyposażono w ABS, kontrolę trakcji, stabilizację toru jazdy, zmienną czułość układu kierowniczego zależną od prędkości czy system pomagający w parkowaniu. Auto dostępne jest w wersjach z automatyczną, sekwencyjną oraz ręczną, sześciostopniową skrzynią biegów.

Jedynie jeśli chodzi o cenę, to Lancia jest mniej atrakcyjna od konkurentów. Różnica nie jest jednak duża, gdyż najtańsza Delta kosztuje 70 tyś, a najdroższa 123 tysiące złotych. Niewątpliwymi zaletami tego auta są jego wygląd i wykończenie. Lancia jest też dobrym wyborem dla tych, którzy lubią wyróżniać się na drodze. Pomimo tego, iż auto jest dostępne od 2008 roku, na ulicy nie widać tylu Delt, co najnowszych wersji Golfa, Civica, A-trójek, czy BMW 1. Jak widać, niewielu ludzi ufa włoskim producentom, ale ci którzy zaufali, mogą chwalić się autem które ma w sobie duszę i mnóstwo wdzięku.