Czasy, kiedy od galerii handlowych wymagaliśmy przede wszystkim dobrze zaopatrzonych, licznych sklepów, odeszły w niepamięć. Dziś wymienione wymagania jedynie składają się na standard wyrastających jak grzyby po deszczu, nowoczesnych centrów. Oczywiście sklepy to podstawa, ale oprócz nich cenimi też sobie dużo innych czynników. Jak wynika z badań opinii publicznej, jesteśmy zwolennikami licznych punktów gastronomicznych na terenach galerii. Wiadomo, że po butikach można buszować wiele godzin. Kiedy wreszcie udaje nam się z sukcesem zakończyć zakupy, jesteśmy zazwyczaj zmęczone i marzymy o czymś do jedzenia, wygodnym fotelu i aromatycznej kawie .. Stąd bierze się ogromna popularność kawiarni i restauracji,działających w centrach handlowych. Poza tym chętniej niż do zwykłych, niczym niewyróżniających się centrów, chodzimy do ciekawych architektonicznie przybytków. Każde szanujące się centrum handlowe musi dbać o wszelkie potrzeby swoich klientów, dlatego też na terenie sklepów znajdziemy bankomaty, punkty obsługi klienta, salony operatorów sieci komórkowych, a nawet kręgielnie, ściany wspinaczkowe i kina.

W Polsce pierwszym centrum handlowym na europejskim poziomie była warszawska "Panorama". Potem w stolicy pojawiały się kolejne centra : m.in. Galeria Mokotów, Arkadia, Wola Park i wreszcie supernowoczesne, usytuowane przy Dworcu Centralnym Złote Tarasy. Galerie pojawiły się także w innych dużych miastach, takich jak Wrocław, Kraków czy Łódź. I coraz częściej można odnieść wrażenie, że służą one nie tylko robieniu zakupów, ale przede wszystkim traktowane są jako miejsce spotkań, zarówno służbowych jak i prywatnych, oraz obiekty, w których można po prostu ciekawie spędzić wolny czas w atmosferze wszechobecnego luksusu