Jak zmieniają się nasze przyzwyczajenia i rytuały konsumpcyjne? Czy zastawa stołowa może być jadalna? Na te i inne pytania odpowiada „Food Designinnowacje dla branży spożywczej” - pierwsza w Polsce konferencja i warsztaty poświęcone projektowaniu żywności, usług, produkcji i doświadczenia związanego z jedzeniem, które odbędą się od 13 do 15 września w Poznaniu, w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Zajęcia poprowadzą specjaliści z kilku krajów Europy w dziedzinie innowacji i Food Design. Organizatorem warsztatów jest Pro Design na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Udział w konferencji i warsztatach jest bezpłatny.

Food Design to innowacyjne projektowanie żywności, diety, doświadczenia związanego z przygotowywaniem jedzenia i konsumpcją. To również projektowanie produkcji i usług dla branży spożywczej. Konferencja i warsztaty odpowiadają na pytania: Jak wprowadzić innowację w firmie z zakresu Food Design? Jak wykorzystać europejski know how z branży spożywczej? Jak tworzyć produkty i marki o korzeniach lokalnych odnoszące sukces na rynkach globalnych? Uczestnicy konferencji i warsztatów dowiedzą się od najlepszych europejskich specjalistów, na czym polegają innowacje w dziedzinie Food Design, poznają case study światowych firm, które oparły swoją strategię o innowacje w zakresie Food Design i osiągnęły sukces. Dzięki pracy w multidyscyplinarnych zespołach nauczą się jak przekładać wiedzę i doświadczenie specjalistów różnych dziedzin na rozwój własnego biznesu.
Prowadzący konferencję i warsztaty to europejscy specjaliści w dziedzinie innowacji i Food Design: Roberto Verganti poprowadzi wykład „Innowacja oparta na designie w branży spożywczej: Jedzenie ma znaczenie”, warsztaty otwarte oraz wraz z Anną Meroni warsztaty zamknięte dla firm (15.09),
Marti Guixe „Food designing- O projektowaniu żywności”, Adam Tasi „Doświadczanie żywności i zapachów”, Katja Gruijters „Piękno jedzenia z natury”, Desiree Struijk „Doświadczenie multisensoryczne w branży spożywczej”.
Prace Martiego, nazywanego „ojcem Food Design” charakteryzują się poszukiwaniem nowego spojrzenia na produkty, projektowaniem żywności w zaskakującej formie, o nowych właściwościach, często mówiących językiem dowcipu, komentarza do rzeczywistości. Katja Gruijters opracowuje nowe produkty spożywcze i napoje w oparciu o tradycję, bliskie są jej tematy związane z kulturą jedzenia i zapobieganiem marnotrawstwu żywności. Desiree Struijk udowadnia, że działanie na wszystkie zmysły konsumenta, połączenie wrażeń wzrokowych, słuchowych, dotykowych, zapachowych i smakowych to cel nowoczesnego projektowania żywności. Z kolei Adam Tasi na konkretnych przykładach znanych Marek pokazuje jak ważne jest projektowanie zapachu w tworzeniu nowych produktów spożywczych.
„Food Designinnowacje dla branży spożywczej” to wydarzenie o charakterze edukacyjnym, z dziedziny designu dobrze rozwiniętej już w Europie, a w Polsce ciągle bardzo mało znanej (żadna z uczelni kształcącej projektantów nie prowadzi jeszcze kierunku studiów ani specjalizacji food design) rozpisane na trzy dni: 13 września – konferencja, 14 września - warsztaty otwarte, 15 września - warsztaty zamknięte dla firm z branży spożywczej. Food Design to sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej w branży spożywczej. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom prowadzi do udoskonalenia produktów i całego procesu produkcyjnego, wzmocnienia marki lub stworzenia nowych marek, poszerzenia dystrybucji, wejścia na nowe obszary rynku, a w rezultacie do zyskania przewagi konkurencyjnej i zwiększenia sprzedaży.
Food Design wpisuje się w długofalowe światowe trendy (mega trendy) dotyczące stylu życia i gospodarki m.in.:
well being – świadomy wybór diety, produktów z farm ekologicznych w połączeniu z proaktywnym trybem życia, regularnym uprawianiem sportów, nowymi nawykami żywieniowymi jako profilaktyką w chorobach cywilizacyjnych,
slow food – oznacza ochronę prawa do smaku, dbanie o tradycyjną kuchnię regionalną i powrót do przyjemności wynikającej z jedzenia zatraconej w wyniku coraz szybszego tempa życia,
glocalization - tworzenie produktów i marek regionalnych, unikatowych, które następnie są dystrybuowane globalnie; wiąże się to ze wspieraniem ekologicznych upraw i rozwojem lokalnych producentów żywności,
sustainability – rozwój zrównoważony, świadome gospodarowanie zasobami i surowcami naturalnymi z troską o przyszłe pokolenia; obecnie ekologia staje się obowiązkiem.
Warsztaty i konferencja skierowane są do: projektantów, studiów projektowych, studentów kierunków związanych z designem oraz firm działających w branży spożywczej, producentów i przetwórców żywności, dystrybutorów i sprzedawcówi, restauratorów i firm cateringowych, producentów i projektantów opakowań, zastawy stołowej, sprzętu AGD, mebli kuchennych, menedżerów (zwłaszcza z obszarów: badań, produkcji, rozwoju produktów, marketingu), technologów żywności, dietetyków, przedstawicieli świata nauki.

Konferencja i warsztaty są bezpłatne, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.