Hiszpańska piękność Pénelope Cruz, a właściwie Pénelope Cruz Sánchez (znana też jako Pe), urodzona 28 kwietnia 1974 roku w Alcobendas, gdzieś nieopodal Madrytu, jest nie tylko szalenie urokliwa, temperamentna, ale także ma doskonałą smykałkę do interesów. Poza aktorstwem udziela swojego wizerunku znaczącym i popularnym na całym świecie koncernom kosmetycznym oraz odzieżowym.

 

Pénelope Cruz swoją karierę zaczynała jako tancerka. Na pierwsze lekcje baletu zaczęła chodzić już w wieku 4 lat. Przez 9 lat uczęszczała również na lekcje tańca klasycznego w Conservatorio Nacional w Madrycie, a także rozmaite kursy jazzu i tańca współczesnego. Jednakże po debiucie w hiszpańskiej telewizji w programie dla nastolatek, zrezygnowała z tańca i postanowiła rozpocząć karierę aktorską. 
Aktorka kojarzona jest głównie z filmów, takich jak Vanilla Sky, na planie którego rozpoczął się jej trzyletni związek z Tomem Cruisem, Sahara, gdzie pojawiła się u boku Matthew McConaughey, z którym podobno również miała romans i SexiPistols, w którym zagrała ze swoją wieloletnią przyjaciółką Salmą Hayek. Ponadto aktorka ma słabość do filmów reżyserowanych przez jej rodaka Pedro Almodóvara. Dotychczas zagrała między innymi we Wszystko o mojej matce, Przerwane objęcia czy Volver. Za ten ostatni została nawet nominowana do Oscara w kategorii na najlepszą aktorkę pierwszoplanową. Z kolei za rolę w najnowszym filmie Woody’ego Allena – Vicky, Cristina, Barcelona jako pierwsza w historii Hiszpanka dostała Oscara za najlepszą kobiecą rolę drugoplanową.
Urodę Pénelope Cruz od kilku lat możemy podziwiać nie tylko na ekranach kin, lecz także w telewizyjnych spotach reklamowych, a także na billboardach. Aktorka reklamuje między innymi produkty koncernu kosmetycznego L’Oreal – głównie szampony do włosów oraz tusze do rzęs – jak i kolekcje – w tym również własnego projektu – hiszpańskiej firmy odzieżowej Mango. Co więcej, podobno sam Ralph Lauren po obejrzeniu tej czarującej Hiszpanki w telewizji polecił natychmiast zapytać ją o możliwość udziału w jego kolejnej kampanii reklamowej, na co aktorka przystała bez większych oporów, gdyż jak stwierdziła… kocha modę. W 2007 roku jedna z kampanii reklamowych dotycząca maskary Telescopic z udziałem aktorki spotkała się z krytyką niezależnej brytyjskiej organizacji przemysłu reklamowego. Firmie L’Oreal zarzucano bowiem, że aktorka ma doklejone sztuczne rzęsy.
Powszechnie uważa się, że tym, co wyróżnia Pénelope Cruz spośród grona pozostałych gwiazd jest jej kobiecość, a także naturalny i nieodparty urok osobisty. Pomimo tego jednak, że aktorka jest swego rodzaju ikoną mody, to jednak na co dzień preferuje dość luźny styl, na który składają się między innymi dres oraz adidasy…