Renomowane wydawnictwo Taschen właśnie wydało reedycję kultowego albumu fotograficznego Ellen Von Unwerth pt. „Fräulein”. Jest to dobry moment, aby bliżej przyjrzeć się właścicielce jednego z najbardziej charakterystycznych spojrzeń na fotografię mody.

Ellen Von Unwerth to artystka niemieckiego pochodzenia, która w świecie mody zadebiutowała w roli modelki. Sztywne pozowanie podczas sesji zdjęciowych, brak kontroli nad sytuacją doskwierały jej na tyle mocno, że w pewnym momencie sama wzięła do ręki aparat i zaczęła fotografować na własnych warunkach. Jej nieskrępowane, często prowokacyjne spojrzenie na ciało modelki szybko zyskało uznanie w branży, a jej zdjęcia na stałe zagościły na łamach Vanity Fair, Vogue’a czy i-D. Aktualnie możemy ją zobaczyć na jednej z kart kalendarza Lavazza na rok 2012.

„Fräulein” to, wykonywane przez 15 lat, fotografie najpiękniejszych kobiet. Claudia Schiffer, Monica Belluci, Kate Moss, Linda Evangelista uwodzą, bawią i niepokoją jednocześnie. Mimo że fotografowane były przez setki innych, artystka zawsze ukazywała w kadrze coś więcej niż wspaniały strój na pięknym ciele. Oscylujące na granicy kiczu i fetyszyzmu obrazy za każdym razem opowiadały  o kobiecie silnej, eleganckiej oraz potrafiącej się bawić.

Doświadczenie w pracy modelki oraz fakt bycia kobietą sprawiają, że fotografie Ellen Von Unwerth nigdy nie próbowały uprzedmiotowić kobiety. Jej modelki nie są bezmyślnymi, elastycznymi wieszakami, ale najważniejszymi  bohaterkami każdej, nawet silnie ocierającej się o pornografie, historii. Oko artystki poszukuje w kobietach zmysłowej frywolności.  W kadrach panuje atmosfera zabawy nie pozbawionej podtekstu seksualnego, klimat niemalże burleskowy, silnie podszyty fantazją. Modelki chętnie wchodzą w tę grę, rozumieją się z fotografką. Gryzą pluszowego miśka, liżą słuchawkę telefoniczną czy popalają w wannie cygara, bo siła, seksualność i przewrotność leżą w ich naturze lepiej niż ubrania na ich ciele.
„Fräulein” to prowokacyjny pomnik kobiecości, w którym obie płcie zobaczą coś istotnego.

Autor: Martyna Wasilewska