O to, by doszło do poczęcia dziecka dba natura. Warto jednak przygotować organizm, aby przyspieszyć czas oczekiwania na ciążę. O czym należy pamiętać?

Statystyki pokazują, że nawet co piąta polska para w wieku rozrodczym potrzebuje wsparcia w staraniach o dziecko. Chociaż w wielu przypadkach problemy z poczęciem jest kwestią genów, najczęściej to efekt prowadzonego stylu życia. Dlatego warto wprowadzić kilka modyfikacji, dzięki którym droga do zapłodnienia będzie znacznie krótsza.

Odstawienie antykoncepcji

Kobiety planujące ciążę, a stosujące antykoncepcję powinny z niej zrezygnować kilka miesięcy wcześniej. Cykl menstruacyjny potrzebuje czasu, by powrócić do swojej prawidłowej funkcji. Dopiero gdy poziom hormonów wyrówna się, można zacząć starania o dziecko.

Rezygnacja z używek

Jeśli planujesz zajść w ciążę, zadbaj o zdrowy tryb życia. Koniecznością jest zrezygnowanie z używek, takich jak papierosy czy nadmiar alkoholu.

Zalecenia te dotyczą nie tylko kobiet, ale również mężczyzn. Powszechnie wiadomo, że substancje zawarte w papierosach czy alkohol negatywnie wpływają na jakość nasienia.

Ważna zdrowa dieta

Odpowiednio zbilansowana dieta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odgrywa przy tym istotną rolę przy płodności. Dlatego ważne jest, by zmodyfikować dotychczasowy jadłospis, wzbogacając go o produkty stanowiące potężną dawkę cennych witamin i minerałów.

Suplementacja kwasu foliowego

Przygotowując się do poczęcia, kobieta powinna rozpocząć suplementację kwasu foliowego. Lekarze zalecają, by przyjmowanie tej witaminy rozpocząć co najmniej 3 miesiące wcześniej.

Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. Zapobiega samoistnym poronieniom, powstawaniu wad ośrodkowego układu nerwowego oraz niedorozwoju łożyska. Ponadto eliminuje ryzyko niskiej masy urodzeniowej noworodków.

Ważne jest, by kobiety przyjmowały 0,4 mg kwasu foliowego na dobę. Suplementację należy kontynuować również w okresie ciąży – zgodnie z zaleceniami lekarza ginekologa.

Nie rezygnuj z aktywności fizycznej

Planując poczęcie, nie trzeba rezygnować z aktywności fizycznej. Warto kontynuować te praktyki, ponieważ ruch wpływa korzystnie na płodność. Można jedynie zmniejszyć intensywność ćwiczeń, ponieważ zbyt wyczerpujące treningi mogą osłabiać organizm.

Zadbaj o kondycję psychiczną

Życie w ciągłym stresie nie sprzyja poczęciu. Jeżeli więc starasz się o dziecko, musisz unikać sytuacji stresowych. Staraj się nie denerwować. Znajdź czas na relaks i odpoczynek.

Pamiętaj, by nie koncentrować swoich myśli wokół ciąży. Ma to ogromne znaczenie wówczas, gdy pierwsze miesiące starań nie przynoszą oczekiwanych efektów. Wiele kobiet powtarza, że im bardziej pragnie się ciąży, tym trudniej o poczęcie. Dlatego do przygotowań podejdź "na luzie", a dwie kreski na teście ciążowym pojawią się szybciej niż się spodziewasz.

Więcej ciekawych i praktycznych wskazówek znajdziecie m.in. w specjalnej książce - "Dieta dla płodności" Sylwii Leszczyńskiej. Poradnik stanowi kompendium wiedzy na temat wpływu odżywiania na płodności oraz przepisy, dzięki którym można dowiedzieć się, jak komponować posiłki, by zwiększyć szansę na ciążę. To książka nie tylko o jedzeniu – dowiecie się z niej również o odpowiedniej suplementacji, witaminach, aktywności fizycznej, wszystko co przyda się przyszłym rodzicom.

Jeśli chcecie przekonać się o tym sami – weźcie udział w naszym konkursie i wygrajcie dla siebie egzemplarz „Diety dla płodności”.