Niemiecka firma DEKRA zrzeszająca rzeczoznawców przedstawiła rezultat najnowszych badań dotyczących niezawodności samochodów. Badania trwały dwa lata i przebadano około 15 mln samochodów. By konkretny model mógł być wzięty pod uwagę, minimum tysiąc egzemplarzy danego auta musiało być poddane badaniom.

Wyniki są analizowane nie pod względem wieku aut, a ich przebiegu, bo to głównie przebieg wpływa na stan podzespołów samochodu ( Podział na kategorie do 50 tyś, 50-100 tyś, 100-150 tyś km). Pod uwagę nie brano np. zużycia opon, czy innych usterek wynikających, często z niewłaściwej, eksploatacji. Ogólnie rzecz biorąc, najczęściej usterki pojawiają się w małych samochodach ( u 30.6% aut ze wszystkich kategorii przebiegu stwierdzono usterki), potem kolejno w vanach (26,3%), terenówkach i SUVach (25,9%), kompaktach (24,9%) i klasie średniej (24,3%). W ogólnym rozrachunku, najlepiej prezentują się auta sportowe i coupe, wśród których 21.4% aut miało usterkę.

Oto dokładniejsze wyniki (W kolejności, pierwsze, drugie i trzecie auto w rankingu):

Samochody małe, miejskie, mini:
- Opel Corsa, Smart Fortwo i Toyota Yaris (do 50 000 km)
- Toyota Yaris, Renault Clio i Mazda2 (od 50 000 do 100 000 km)
- Honda Jazz, Audi A2 i Ford Fiesta (od 100 000 do 150 000 km)

Samochody kompaktowe:
- Toyota Prius, SEAT Leon i Mazda3 (do 50 000 km)
- Mercedes-Benz Klasy B, VW Golf/Jetta/Golf Plus i Skoda Octavia (od 50 000 do 100 000 km)
- Skoda Octavia, VW Golf/Jetta/Golf Plus i Ford Focus (od 100 000 do 150 000 km)

Samochody klasy średniej:
- Audi A4, Mercedes-Benz Klasy C i BMW Serii 3 (do 50 000 km)
- BMW Serii 3, Volvo S40/V50 i VW Passat (od 50 000 do 100 000 km)
- Volvo S40/V50, BMW Serii 3 i VW Passat (od 100 000 do 150 000 km)

Klasa wyższa średnia/wyższa:
- Audi A6, Mercedes-Benz Klasy S i BMW Serii 5 (do 50 000 km)
- Audi A6, Audi A8 i Mercedes-Benz Klasy S (od 50 000 do 100 000 km)
- Audi A8, Audi A6 i BMW Serii 5 (od 100 000 do 150 000 km)

Samochody sportowe/coupe:
- Mazda MX-5, VW Eos i BMW Serii 6 Coupe/Cabrio (do 50 000 km)
- Mercedes SLK, Opel Tigra Twin Top i BMW Z4 Cabrio/Coupe (od 50 000 do 100 000 km)
- Porsche 911, Mercedes-Benz CLK i Mazda MX-5 (od 100 000 do 150 000 km)

Samochody terenowe:
- BMW X3, Toyota RAV4 i Porsche Cayenne (do 50 000 km)
- Porsche Cayenne, BMW X3 i Toyota RAV4 (od 50 000 do 100 000 km)
- BMW X3, VW Touareg i BMW X5 (od 100 000 do 150 000 km)

Vany:
- Nissan Note, Skoda Roomster i Ford Galaxy/S-Max (do 50 000 km)
- Mazda5, SEAT Altea/Toledo i Ford Galaxy/S-Max (od 50 000 do 100 000 km)
- Opel Zafira, VW Touran i Ford C-Max (od 100 000 do 150 000 km)

Jak widać, niemieckie auta dominują, bo na 63 auta pojawiające się w pierwszych trójkach we wszystkich kategoriach przebiegu, ich auta pojawiły się 38 razy. Japończycy na podium mają 12 modeli, USA- 5, Czechy- 4, Hiszpania i Szwecja- po 2, a Francja- 1. Jeśli chodzi o klasę średnią, wyższą średnią oraz wyższą, to na podium, poza niemieckimi autami pojawiło się tylko Volvo S40/V50. DEKRA przyznała także nagrodę za „całokształt” nie uwzględniając przebiegu aut. W tym przypadku trzy pierwsze miejsca również zajęli Niemcy- Audi A6, które wyprzedziło BMW X3 oraz BMW Serii 3. Najgorszym autem w rankingu okazał się być Fiat Seicento, ponieważ aż w 56.9% aut o przebiegu do 150 tyś km znaleziono usterki.

Jak widać, najmniej zawodne auta pochodzą z Niemiec i Japonii. Niestety, wybierając niezawodność, często jednocześnie decydujemy się na auta bez duszy i fantazji. Kwestia wyboru- albo jeździsz bezproblemowo, ale bez większych emocji, albo budzisz zachwyt, a pobliski mechanik staje się Twoim najlepszym przyjacielem. Wszystko zależy od głębokości portfela i Twojej cierpliwości.