Kawaii w literalnym tłumaczeniu oznaczało tyle co ”ładny”, „uroczy”. Dziś jest to jeden
z najprężniejszych, operujących barokową wręcz stylistyką, z pogranicza dziecięcego pokoju i baśni dla dorosłych, styl ubierania się, aranżacji wnętrz a nawet życia, zrodzony w Japonii i tam święcący największe sukcesy. Ekscentryzm polega na przeładowaniu kolorem, ogromem fryzur, siłą makijaży, motywami z mang i anime, zwierzątkami pluszakami, fantazyjnością krojów i fasonów.

Zasada jest jedna: musi być słodko, kolorowo, pięknie, magicznie i z miłością. Znajomość najnowszych trendów japońskiej popkultury jest absolutnie niezbędna, gdyż moda wokół stacji metra Harajuku w Tokio zmienia się z prędkością światła. Nie wystarczy więc znajomość Hello Kittygwiazdy świata Kawaii. Na ulicy, gdzie błędnie krążą zahipnotyzowani zachodni fotografowie, dziewczynki niczym księżniczki z bajek pozujące do zdjęć, noszą elementy punkowe, gotyckie czy fantasy. Wszystko zależy od indywidualnego gustu i fantazji. Nic więc dziwnego, że wpływy i fascynacja Kawaii coraz widoczniejsze są wśród gwiazd. Urokowi japońskich stylizacji popkulturowych uległa m.in. Gwen Stefani.

Niewątpliwie Kawaii jest jedną z odpowiedzi młodych ludzi na silną presję kulturową kraju, w którym kultura pracy i presja społeczna odnoszenia sukcesów zawodowych jest tak niezwykle silna. W Polskich realiach natomiast może to być doskonała alternatywa noworoczno – sylwestrowa zwłaszcza, że moda Kawaii jest niezwykle sexy.

Autor: Katarzyna Kowalska