Moherowe berety to prześmiewcze wyrażenie na określenie osób, które identyfikują się  z poglądami głoszonymi przez konserwatywny nurt polskiego katolicyzmu, którego reprezentantem są media związane z Tadeuszem Rydzykiem.
Określenie to powstało od charakterystycznego nakrycia głowy, jakie nosi stereotypowy przedstawiciel tego środowiska i zostało utworzone na podobieństwo potocznych nazw niektórych formacji wojskowych np. czerwonych czy zielonych beretów.
Jednak wygląda na to, że przysłowiowe “moherowe berety” stały się zaraz wielkim hitem.
Na Jasnej Górze odbyła się pielgrzymka Radia Maryja, która znów zablokowała Święte Miasto. Pielgrzymów z różnych stron Polski przybyło ponad 100 tysięcy.
Jak się okazało Tadeusz Rydzyk ma poczucie humoru. Tak jak Doda słynna “lodziara” wystąpiła w reklamie lodów Koral, tak ksiądz Rydzyk wystąpił z maleńkim biało-czerwonym berecikiem przypiętym do piersi.
Miniaturowe “moherowe berety”  które zostały wydziergane w Toruniu rozdawali wolontariusze. W Częstochowie tego dnia każdy w pobliżu Jasnej Góry miał przypięty na sobie gadżet. Rozdano ich ponoć pół miliona.
Czapeczki są niezwykle urocze i trzeba przyznać, że wygląd starszych pań z “broszką” jest niezwykle słodki.