Producenci zalecają wymianę ogumienia najrzadziej co 10 lat. Po tym czasie opony zazwyczaj są już zużyte i nie zachowują swoich właściwości, przez co mogą obniżyć bezpieczeństwo podczas podróżowania samochodem. Nie zapominajmy o tym, że wiele zależy od stylu jazdy i sposobu użytkowania opon, bowiem zdarza się, że liczące 6 lat ogumienie ma mocno starty bieżnik, przez co konieczna jest wymiana opon na nowe. Ponadto oprócz rozmiaru i dostosowania takich parametrów opony do auta, jak indeks prędkości czy indeks nośności, wielu kierowców zwraca uwagę również na ich wiek. Czy rzeczywiście ma to tak duże znacznie?

Co wpływa na zużycie opon?

Chociaż mogłoby się wydawać, że najbardziej istotna w określeniu jakości i przydatności opony jest data produkcji, to w rzeczywistości jest nieco inaczej. Do najważniejszych czynników wpływających na starzenie się opon należą: eksploatacja, działanie promieni UV i ozonu oraz styczność z takimi substancjami jak paliwo, oleje, rozpuszczalniki czy spaliny. W praktyce oznacza to, że niewłaściwie użytkowane (nieprawidłowe ciśnienie, zbyt duże przeciążenie) lub niewłaściwie przechowywane (na świeżym powietrzu, w garażach z pracującymi transformatorami) opony liczące rok, będą bardziej zużyte niż te trzyletnie magazynowane w przewiewnym i zaciemnionym miejscu. Na ich starzenie się wpływa również parkowanie zawsze w ten sam sposób, przez co jedna strona auta może być częściej narażona na działanie promieni słonecznych. Dwa tygodnie normalnej eksploatacji wpływają na opony tak jak rok magazynowania w prawidłowych warunkach.

Jak określić wiek opon?

Data produkcji opon umieszczona jest na ich bocznej części. Można ją znaleźć w owalnym wgłębieniu na końcu kodu DOT. Ten trzyliterowy skrót oznacza, że konkretny model dopuszczony jest do sprzedaży w USA, zaś następujący po nim ciąg cyfr i liter zawiera informacje o miejscu produkcji oraz konkretnym modelu opony. Data powstania opony określana jest za pomocą czterech cyfr, przy czym dwie pierwsze odnoszą się do tygodnia, zaś pozostałe do roku produkcji. Przykładowo oznaczenie 0215 dotyczy opon wyprodukowanych w drugim tygodniu 2015 roku. Co ciekawe, przed 2000 rokiem oznaczenie to liczyło trzy cyfry, gdzie dwie pierwsze odnosiły się do tygodnia, zaś ostatnia do roku produkcji, co było mało precyzyjne. Dzięki wprowadzeniu zmiany ustalenie wieku opon stało się znacznie łatwiejsze. Warto też pamiętać, że zgodnie z Polską Normą PN-C-94300-7:1997 trzyletnie ogumienie uznawane jest za fabrycznie nowe (dotyczy to produktów nigdy nieużywanych).

Czy data produkcji ma znaczenie?

Prawidłowo przechowywane i nigdy nieużywane opony liczące do 3 lat można uznać za nowe. Niektórzy producenci zapewniają nawet gwarancję na oferowane przez siebie ogumienie począwszy od daty sprzedaży, a nie wytworzenia. Zdarza się, że dwu lub trzyletnie opony sprzedawane są w niższej cenie. Dla użytkownika szukającego nowych opon jest to dobra okazja, jednak przed zakupem warto uważnie przyjrzeć się, jaki jest stan techniczny wybranego modelu. Jeśli ogumienie było magazynowane w przewiewnym i osłoniętym od słońca miejscu, z pewnością ma takie same parametry jak liczący kilka tygodni odpowiednik, a tym samym zagwarantuje bezpieczeństwo i komfort podróżowania samochodem. Rzecz jasna dotyczy to produktów wysokiej klasy. Chociaż są one nieco droższe, będą inwestycją na wiele lat.

Na rynku dostępne są również tańsze opony, jednak ich jakość jest znacznie niższa, przez co zużywają się dużo szybciej i nie gwarantują bezpieczeństwa na drodze. Dlatego też ważne jest, aby podczas zakupu nowych opon do samochodu zwrócić uwagę przede wszystkim na ich jakość oraz dostosować ich parametry do posiadanego modelu auta. Warto również zainteresować się najnowszymi technologiami stosowanymi przez liderów branżowych. Podsumowując, wiek opon ma drugorzędne znaczenie, o ile nie są one starsze niż trzy lata. Pamiętajmy też o kontrolowaniu ciśnienia w kołach – za duże lub za niskie przyspieszy zużywanie opon.