Od stycznia do końca września 2016 roku zarejestrowano w Polsce 1,3 mln pojazdów, z czego najwięcej w województwach: mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. W rankingu najczęściej kupowanych marek samochodów królują Škoda, Volkswagen i Toyota – wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego sporządzonego na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Najpopularniejsze samochody w Polsce w okresie styczeń–sierpień 2016:

1. Škoda Octavia: 10985 rejestracji,

2. Škoda Fabia: 9828 rejestracji,

3. Opel Astra: 9502 rejestracje,

4. Volkswagen Golf: 7937 rejestracji,

5. Toyota Yaris: 7474 rejestracje,

6. Toyota Auris: 7348 rejestracji,

7. Ford Focus: 6256 rejestracji,

8. Škoda Rapid: 5717 rejestracji,

9. Dacia Duster: 5715 rejestracji,

10. Volkswagen Passat: 5697 rejestracji,

11. Nissan Qashqai: 4719 rejestracji,

12. Renault Clio: 4541 rejestracji,

13. Opel Corsa: 4444 rejestracje,

14. Kia Sportage: 4303 rejestracje,

15. Hyundai Tucson: 4168 rejestracji,

16. Škoda Superb: 4130 rejestracji,

17. Ford Mondeo: 3618 rejestracji,

18. Toyota Avensis: 3301 rejestracji,

19. Kia cee’d: 3141 rejestracji,

20. Toyota RAV4: 2968 rejestracji.

Źródła danych: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Preferencje kierowców

Santander Consumer Bank we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS przygotował raport „Polak w drodze – wydatki kierowców”, który pokazuje, jakich mamy w Polsce kierowców. Wynika z niego, że statystyczny polski kierowca na paliwo wydaje nie więcej niż 300 zł miesięcznie i pokonuje maksymalnie do 20 tys. km rocznie, z czego mniej przypada na kobiety – 38% z nich deklarowało, że pokonuje w ciągu roku nie więcej niż 5 tys. km. Aż 25% kierowców wydaje na paliwo ponad 500 zł

miesięcznie i najczęściej decyduje się na stację najbliżej domu (kobiety) lub na markę stacji (mężczyźni). W 2016 roku najczęściej kupowano škody octavie i fabie, ople astry, volkswageny golfy, toyoty yarisy i aurisy, fordy focusy, škody rapidy, dacie dustery i volkswageny passaty.

A używane?

Największą popularnością w 2016 roku cieszyły się przede wszystkim niemieckie modele. W rankingu liderami są Opel Astra, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Audi A4 i BMW serii 3 (jeśli chcesz sprawdzić, w jakich są cenach, zerknij tu: https://motomi.pl/).

Według raportu Grupy AAA AUTO Polacy zimą 2015/2016 najczęściej wyszukiwali ogłoszeń z takimi markami samochodów jak Ford (12% kupujących) i Opel (10%). Tuż za nimi uplasowały się marki Volkswagen i Toyota. Największą popularnością cieszą się hatchbacki. Co ciekawe, średni wiek używanych aut sprzedawanych na polskich portalach ogłoszeniowych wynosi 12 lat, podczas gdy u naszych południowych sąsiadów samochody te są mniej więcej o 2–3 lata młodsze. Średnia wartość wystawianych na sprzedaż pojazdów w naszym kraju to 21 tys. zł.

Z importu

Równie dobrze mają się samochody importowane z zagranicy. Instytut Samar podał, że średni wiek takich aut w grudniu 2016 r. wyniósł 12 lat, a najpopularniejsze były samochody z rocznika 2005. Jeśli zaś chodzi o konkretne marki, tutaj zmienia się niewiele. W rankingach prowadzi Volkswagen, który wyprzedza Opla, Audi, Forda i Renault. Decydując się na import samochodu, trzeba jednak być bardzo ostrożnym i sprawdzić dokładnie wybrany egzemplarz. Można trafić na naprawdę doskonałą okazję za dobre pieniądze, ale też trafić na auto powypadkowe z przekręconym licznikiem. Poza tym rejestracja samochodów zakupionych za granicą jest kosztowna i często dość kłopotliwa, dlatego coraz więcej osób decyduje się jednak na nabycie pojazdu w kraju.

Oczywiście wyniki badań to jedno, a znalezienie najlepszej okazji to drugie. Jeśli więc planujesz zakup samochodu, weź pod uwagę wszystkie czynniki i wybierz dobrze!