Świat oszalał. Jednym z laureatów prestiżowego plebiscytu na samochód roku kultowego TOP GEAR okazała się DACIA DUSTER. Ulubiony samochód Jamesa Maya, jest również rekomendowany przez samego Clarksona.

TOP GEAR nazywa Dustera czymś pomiędzy wygodnym SUVem a sowieckim modelem LADA NIVA.

Warto dodać, że na fali popularności trendów apokaliptycznych LADA NIVA stała się kultowym i pożądanym samochodem, a Renault zaczął produkować Dacie pod marką LADA właśnie.

DUSTER był przełomowy. Uświadomił kierowcom, że to czego potrzebują to solidne zawieszenie, rozsądne i sprawdzone silniki oraz surowe wykonanie i podstawowe funkcjonalności.

Znajdziemy tu klimatyzację, ale jedynie manualną. Mamy elektryczne szyby, ale ich przyciski są umieszczone w sposób daleki od ergonomii. Co ciekawe, całość poprzez swoją surowość i prostotę wydaje się niezwykle spójna i w dość perwersyjny, paradoksalny sposób pociągająca.

DACIA ma charakter. Jest w swoisty sposób designerska. Surowość jest jej atutem.

Nowe Sandero podąża nieco innym tropem. Samochód z tygodnia na tydzień wydaje nam się coraz bardziej designerski. Paradoksalnie nie znajdziemy tu sprawdzonych technologii, ale najnowsze rozwiązania Renault takie jak trzy cylindrowy, turbodoładowany silnik. Do tego ergonomia, której nie powstydzą się marki pozycjonowane wyżej. Dla nas dużo ciekawsza i bardziej spójna niż to, co oferuje Toyota czy paradoksalnie Renault.

Oczywiście, nie ma mowy o takim wykonaniu, jakie znajdziemy w samochodach marki CITROEN, nie wspominając o BMW czy AUDI. Ale samochód w dalszym ciągu jest spójny i przez to swoiście designerski.

Wnętrze jest dużo bardziej przytulne niż w Dusterze czy starym Sandero. Za rozsądne pieniądze możemy domówić nawigację satelitarną.

Do tego to, co jest potrzebne i nic więcej, czyli elektryczne szyby i klimatyzacja.

Warta rozważenia wydaje się wersja STEPWAY. To samochód SUVopodobny. Dla tych, którym wystarczy substytut idealne. My rekomendujemy jednak normalną wersję SANDERO z benzynowym silnikiem 0,9, rodem z najnowszego CLIO i nawigacją. To samochód, który oferuje idealne proporcje solidności, oryginalnego designu i swoistej nowoczesności. Mamy
klimatyzację, nawigację, elektrykę i tyle. Nic więcej nam nie potrzeba. Dodajmy jeszcze, że to wszystko za cenę kilkuletniego BMW. I do tego niezwykle tanie części zamienne. DACIA staje się kultowa.

Czasy, w których segment Premium zaczyna być obciachem stają się rzeczywistością. Nie jest modnie lansować się w BMW. Modnie jest prowadzić ekologiczny styl życia, "blendować" pracę z życiem rodzinnym, jeść śniadania na mieście, ubierać się u niszowych i dostępnych cenowo projektantów, mieszkać w Berlinie i... jeździć SANDERO.

Żyjemy w ciekawych czasach. Nieustannie.