W pierwszej części Fashion 101 opowiadałam wam o obowiązkach stylisty, w drugiej części przedstawię rolę stylisty jako konsultanta marki.
Brand Consultancy
Myśleliście pewnie, że magiczne pokazy jak u Chanel czy Dior, to dzieło projektanta. Prawda jest taka, że każdy taki pokaz to wielkie i bardzo kosztowne przedsięwzięcie. By kolekcja ukazała się nam w takim stanie, cały team marki przygotowuje się miesiącami przed tygodniem mody, by wszystko było zapięte na ostatni guzik nawet wtedy, gdy nie wszystko idzie dobrze. Pamiętacie odwołanie całego show Kanye West podczas ostatniego sezonu ?

W skład teamu przygotowującego show wchodzi między innymi stylista. Niektóre z firm zatrudniają stylistę, by nadzorował cały proces projektowania i tworzenia „stylu” danej kolekcji. Przykładowo, Emmanuelle Alt odegrała znaczącą rolę w sukcesie Balmain, przywróciła elementy lat 80. i sprawiła, że spiczaste ramiona stały się must have przez kilka sezonów. Inne firmy potrzebują pomocy tylko przy końcowym procesie, rolą stylity jest wtedy pomóc wybrać to, co ma się ukazać na wybiegu i jak ma się zaprezentować.

Jeżeli stylista jest zaangażowany w cały proces, co jest rzadkie, lecz może się wydarzyć, musi brać udział w większości spotkań na temat projektowania przyszłej kolekcji. Projektant lub dyrektor kreatywny podzielą się z nim swoimi pomysłami, szkicami, inspiracjami i ich studium, a stylista to przeanalizuje i może lub musi przedstawić swoje własne pomysły i wizję. Praktycznie stylista staje się członkiem design team, z tą różnicą, że fizycznie nic nie projektuje, a jedynie podaje pomysły. Przykładem jest wkład Carine Roitfield dla Tom Ford, którego marka zawdzięcza popularność dzięki dokładnemu researchu Roitfield w archiwach Gucci.

W większości przypadków stylista jest potrzebny przy końcowym procesie, ubrania są już gotowe i trzeba jest ze sobą połączyć. Bycie projektantem niekoniecznie oznacza dobry gust, na przykładzie chociażby Betsey Johnson. W takich sytuacjach stylista przychodzi około 8 tygodni przed pokazem, około raz na półtora tygodnia, by pomóc w wyborze looków. Czasami stylista może mieć wpływ na dany strój lub może zasugerować dodatkowy look, na przykład dłuższą/krótszą wersję, inny kolor lub krój. Może się wydarzyć, że stylista wniesie od siebie vintage lub zasugeruje, by zainspirować się detalami lub krojem, co po prostu oznacza kopiowanie. Wybierając looki na pokaz, pomaga też w decyzji, co do ich kolejność i sposobu, w jakim mają być wystylizowane, czyli wykonuje ogólną stylizację z obuwiem, akcesoriami i czasami makijażem. Osoba pracująca nad daną kolekcją często jest też odpowiedzialna za stylizację kampanii reklamowej i oficjalnych sesji.

Autor: Tina